بررسی نیازمندی های Horizon View

دیتابیس

مایکروسافت SQL سرور و یا Oracle مولفه های کلیدی و مهمی برای View Composer و View Event DataBase می باشند. بدون وجود دیتابیس View Composer کار خواهد کرد ولی هسچ گونه provision یا recompose اتفاق نخواهد افتاد. همچنین در سناریوی که شما در نظر دارید تا راه اندازی کنید دسترس پذیری دیتابیس بسیار مهم و حیاتی می باشد بنابراین باید برای بلاک های طراحی شده از چند دیتابیس مختلف استفاده نمایید. یکی از فاکتورهای مهم اطمینان از تهیه بکاپ های منظم و سالم از دیتابیس های View Composer می باشد تا در صورت بروز خرابی بتوانید ریکاوری داشته باشید. Horizon View از دیتابیس های زیر پشتیبانی میکند:

فایل سرورها

در اغلب پروژه های ساخت و ایجاد Horizon View بحث فایل سرورها به دست فراموشی سپرده می شود. اما همان گونه که می دانیم این بخش یک نقش مهم و اساسی را در عملکرد VDI بازی میکند.  برای مثال در یک طراحی استاندارد تمام موارد در داخل فایل سرور ذخیره می شود چیزهایی مثل ThinApp ها یا پروفایل کاربران. اولین قسمت، انتخاب ظرفیت مناسب برای فایل سرور می باشد این اندازه سبب می شود که دردسر شما به حداقل رسیده و در کارایی تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین مطمئن شوید که رم کافی در اخیتار فایل سرور خود قرار داده اید. در زمان اوج مصرف مسلما RAM و CPU بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تا مدتی این سرور را تحت نظر بگیرید تا بتوانید با دید درستی منابع را کم یا زیاد نمایید. میزان کارایی دیسک های درگیر هم از موارد مهم و حیاتی است.

توجه داشته باشید که اگر در انتخاب File server حساسیت های لازم را بعمل نیاورید با چالش های زیادی مواجه خواهید شد. مثلا فرض کنید فایل سرور شما از سرویس خارج شده است امکان استفاده از ThinApp ها از بین می رود. پروفایل کاربران بارگزاری نمی شود و … حتی کند شدن فایل سرور باعث می شود که تاثیر مستقیمی بر روی کارایی دسکتاپ ها بگذارد و کارکرد آنها را نیز کند نماید. اگر محیط View شما در ابتدای امر کوچک است و فایل های شما در محیط مجازی ذخیره می شود ساخت یک HA ممکن است نیازهای شما را پاسخگو باشد.

IP Address

اغلب در محیط های اجرایی VDI مباحث مربوط به IP Address، Subnet و DHCP زیاد در اولویت قرار ندارد و معمولا در شرکت های بزرگ، از چند Subnet جهت رفع و رجوع نیازها استفاده می شود. در شرکت های متوسط و معمولی با استفاده از VLAN بندی موارد مورد نظر عملیاتی می گردد. وقتی آرام آرام شرایط توسعه را مهیا میکنید subnetها فراموش شده و اسکوپ های DHCP به قدر کافی و مورد نیاز بزرگ نمی شوند. و وقتی به خود می آیید که کار از کار گذشته است! نوع پیکربندی و برنامه ریزی از بابت تخصیص IP به دسکتاپ های مجازی خیلی مهم است. به صورت پیش فرض از طریق view administrator امکان اختصاص هر pool تنها با یک نتورک tag امکان پذیر است. وقتی دسکتاپ ها در حال افزایش هستند در network tag های مشابه قرار خواهند گرفت. این network tag بر اساس ایمیج اصلی (Golden Image) پیکربندی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

Horizon View 7 از IPv6 پشتیبانی میکند، اما این نکته را فراموش نکنید که وقتی از کامپوننت های زیرساخت Horizon View استفاده میکنید Connection Server باید از IPv6 و یا IPv4 استفاده نماید و قابلیت استفاده از هر دو حالت به صورت Mixed mode وجود ندارد.

آنتی ویروس

آنتی ویروس یکی از مواردی است که به تنهایی می تواند تمام زحمت شما را در پروژه زیرسوال ببرد! اگر راهکارهای مربوط به تنظیمات و پیاده سازی آنتی ویروس جدی گرفته نشود در طول پروسه راه اندازی و پیاده سازی VDI  با مشکلات و مسایل زیادی مواجه می شوید. اولین قسمت بهینه سازی مناسب و درست آنتی ویروس می باشد. به نوع کاربری یوزرها از سیستم دقت کنید توجه داشته باشید که از چه برنامه هایی استفاده میکنند. هدف شما از VDI ارائه سرویس بر اساس نیازهای کاربران و استفاده از ریسوس های مشخص و بهینه شده می باشد. در بیشتر پروژه های راه اندازی دسکتاپ مجازی دیده می شود که قسمت مهم آنتی ویروس کاملا نادیده گرفته شده و به آینده ای نامعلوم موکول می شود. همان طور که می دانیم آنتی ویروس به CPU، RAMوDisk  نیاز دارد. واضح است که این المان ها تاثیر بزرگی در هزینه های کلی راهکارهای ما ایجاد میکنند. فراموش نکنید که پروژه شما بر اساس بودجه ای که برای آن در نظر گرفته اید کلید میخورد.

دسکتاپ ها باید به صورت کامل اسکن شوند حتی اگر در پالسی کاری شما refresh روزانه دسکتاپ ها تعریف شده باشد. سعی کنید برنامه ریزی برای اسکن سیستم به صورت روزانه و متناوب صورت پذیرد. این زمانبندی را در خارج از ساعات اداری عملیاتی کنید. شروع ناگهانی اسکن توسط دسکتاپ ها تاثیر بی رحمانه ای بر روی RAM، CPU و مصرف IOPS میگذارد و به صورت بالقوه تمام محیط عملیاتی ما را کند میکند.

Group Policy

مثل همیشه و بدون تعمل اعلام میکنیم که Group Policy تاثیرات عمده ای بر روی دسکتاپ های شما خواهد داشت. دسکتاپ خواه فیزیکی باشد خواه مجازی GP تاثیرات خود را میگذارد. توجه داشته باشید که برای Group Policyهای خود را با نام های قابل فهم مشخص کرده و عملکرد آنها را در یک محیط تستی بسنجید همچنین مستندات کاملی از پالسی ها تهیه نمایید. در راهکار EUC که بعدا توضیح خواهیم داد Group Policy به شدت کاربردی خواهد بود.

Group Policy میتواند به بهترین دوست شما تبدیل شود به خصوص اگر سناریوی non-persistence را اجرا کنید. در یک پیکربندی درست و اصولی باید به دنبال این باشید که با کمک group Policy تنظیمات لازم را اعمال کرده ، بعضی از برنامه ها را نصب و اسکیریپت های ضروری را اعمال کنید. در این مطلب ما در مورد group Policy مایکروسافت توضیح نمی دهیم. توصیه ما این است که GP های اصلی را نگهداری کرده و بقیه موارد را پاک کنید. خلوت شدن GP مدیریت را برای شما آسان تر کرده و باعث افزایش کارایی می شود.

Key Management Server

از وضعیت لایسنس های مربوط به ویندوز و آفیس در حین عملیات recompose کردن مطمئن شوید. Microsoft Key Management Server یا KMS در طراحی VDI شما نقش مهمی را بازی میکند. دسکتاپ ها لایسنس خود را بر اساس سرور KMS به صورت انتصاب دستی یا بر اساس DNS پیدا میکنند. این امکان وجود دارد که تنظیمات را در Image اصلی قرار داده و سپس Key های مربوطه را تخصیص دهید تا ویندوز یا آفیس شما فعال گردد.

جهت فعال سازی آفیس با استفاده از سرور KMS باید نسخه ی Microsoft Office 2013 Volume License Pack را بر روی سرور KMS نصب نمایید. Microsoft KMS سریع و راحت راه اندازی می شود و همانند یک role در ویندوز 2012 ببعد نصب می شود. برای پیکربندی نیاز است که لایسنس های KMS از مایکروسافت دریافت شده و در این سرور وارد گردد. فعال سازی سرور KMS از طریق مایکروسافت به دو صورت انجام می شود: 1- از طریق وب 2- با استفاده از تلفن. اولین باری که سرور KMS را راه اندازی میکنید این سرور شروع به فعال سازی دسکتاپ ها میکند. به این مطلب واقف باشید که معمولا در پروسه اولیه 25 کلاینت فعال می شوند و سپس با یک وقفه کوتاه بقیه کلاینت ها فعال می گردند. این امکان وجود دارد که یک دسکتاپ را در یک زمان مشخص فعال کنید.

چاپ

پرینت فرستادن در VDI و یا RDS اغلب از نظر کاربران یک جادوگری محسوب میشود! این قابلیت غالبا پیچیدگی های خاص خودش را به همراه دارد. تکنولوژی ThinPrint در Horizon View قرار داده شده است که در مطالب بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

اغلب ساده ترین راهکار استفاده از follow me printing است. دیاگرام زیر وضعیت ارسال پرینت توسط کاربر در محیط VDI را برای شما مشخص میکند.

تجربه ارائه دسکتاپ بوسیله PCoIP
بررسی پروتکل Blast Extreme
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش اول
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش دوم
پشتیبانی از ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) در Horizon View
معیارهای موفقیت در پروژه VMware Horizon
طراحی محیط عملیاتی VMware Horizon : فاز سوم
بررسی نکات کلیدی و زیرساخت های مورد نیاز VMware Horizon
محاسبه IOPS (Input/Output operations Per Second) در طراحی Horizon View
بررسی Load Balancing در Horizon View
نکاتی در مورد طراحی دسکتاپ Horizon View

3 دیدگاه
  1. arsalan681 says

    تشکر بابت این مطلب آموزنده و مفید.

  2. پژمان says

    جناب پزشکی با سلام. یک خواهش بزرگ دارم. من نرم افزار kms قرارداده شده در تک نت را دانلود و راه اندازی کردم ولی میخوام سریال قانونی تهیه کنم و kms راه اندازی کنم. لطفا راهنمایی لازم برای نوع و قیمت و خرید لایسنس kms را بگید. ایا باید به ازای تمام کلاینتها خریداری شه یا با یک سریال میشه اون را راه اندازی کرد؟

  3. اشکان پزشکی says

    پژمان جان بنده خودم با توجه به مطالب همین سایت سرور KMS را راه اندازی کردم و متاسفانه تجربه استفاده از لایسنس های ولید را برای محصولات مایکروسافت نداشته ام اما لینک زیر فکر میکنم توضیحات مبسوطی در این زمینه ارائه داده که احتمالا برای شما مفید باشد.
    https://www.interworks.com/en-gb/blog/ijahanshahi/2015/04/13/volume-activation-windows-configuring-kms-ad-roles-windows-2012-2012r2

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.