پشتیبانی از ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) در Horizon View

با استفاده از دسکتاپ مجازی می توانید از راهکار Unified Communication استفاده نمایید. استقرار و پیاده سازی unified communication در VDI جذابت خاص خودش را دارد. تصور کنید کاربر یک Call Center، به دلیل نامساعد بودن هوا و برف و بوران سرکار خود حاضر نشده است و از منزل تلفن های خود را پاسخگو می باشد. با وجود این قابلیت های جذاب چرا این کار را شروع نکنیم ؟ وقتی تماس VoIP شما در داخل محیط VDI وارد می شود این تماس از داخل پروتکل PCoIP عبور می کند، که این امر سبب مصرف پهنای باند شده و کارایی دسکتاپ را کاهش میدهد یا به عبارتی دقیق تر دسکتاپ شما را کند می کند. دقیقا همین بار اضافه بر روی سرورها جهت پردازش وارد می شود. جزئیات این قضیه در شکل زیر مشخص شده است.

برای حل این مشکلات راهکارهایی پیشنهاد شده است. VMware در این خصوص بر روی سه موضوع متمرکز شد و قابلیت های جدید زیر را ارائه نموده:

  • آفلود کردن بار پردازشی مدیا بر روی کلاینت ها، که این کار سبب حذف لود تحمیلی بر روی سرورها می شود.
  • بهینه سازی مدیای در جریان بین دو نقطه و از بین بردن موارد اضافی، که سبب کاهش کیفیت می شود.
  • کیفیت بالا UC VoIP و استفاده ازQOS با ویدئو

Unified Communication چگونه کار میکند؟

Remote Procedure Call از یک کانال مجازی بهره می برد تا اجزا مختلف یک سافت فون بر روی دسکتاپ مجازی اجرا شده و صدا و تصویر را برای سایر سافت فون ها ارسال نماید. همچنین یک Media Engine بر روی یک کلاینت کار encoding و decoding صدا و تصویر را بر روی کلاینت انجام می دهد. این موارد سبب می شود تنظیمات Peer 2 Peer تماس به داخل سرورها هدایت نشود. در حال حاضر VMware از راهکارهای Cisco و Mittal و Avaya و Microsoft Lync پشتیبانی میکند.

پشتیبانی از Microsoft Lync 2013Skype For Business :

Horizon View به صورت کامل از ویدئو و VoIP در 2013 Lync و Skype for business پشتیبانی بعمل می آورد. دیاگرام زیر چگونگی کارکرد کلاینت ها را نمایش می دهد.

جهت فعال سازی اسکایپ قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که  پلاگین VDI همراه با View client  و Microsoft skype Client بر روی دستگاه endpoint نصب شده است. VMware در داخل پروتکل PCoIP، قابلیت Dynamic Virtual Channels (DVC) را پیاده سازی و فعال کرده است. DVC راه ارتباطی بین دسکتاپ مجازی و کلاینت را فراهم می سازد. بعضی از محدودیت هایی که در این راهکار وجود دارد و باید به آنها اشاره کرد عبارت اند از :

  • جهت Tune کردن دستگاه صوتی و تصویری صفحه ای وجود ندارد.
  • از حالت Multi-view ویدئو پشتیبانی نمی شود.
  • رکورد مکالمات امکان پذیر نمی باشد.
  • قابلیت های Call Delegation و Response Group Agent Anonymization پشتیبانی نمی شوند.
  • امکان ملحق شدن به meeting anonymously پشتیبانی نمی شود.

Real Time Audio Video (RTAV)

پس از پشتیبانی از Unified Communication، سوال مهم بعدی که مطرح می شود نگرانی از ساپورت وبکم هایی است که به صورت USB به سیستم متصل شده و استفاده از آنها در دسکتاپ مجازی می باشد. همانند Unified Communication  و VoIP ، در ابتدای امر استفاده از وبکم یا audio in  و audio out در یک دسکتاپ مجازی پشتیبانی نمیشد. زیرا این دستگاه ها پهنای باند زیادی را نیاز داشت و خروجی حاصل یک کارایی ضعیف و دور از انتظار بود. قبلا هر redirection ی از این مدل دستگاه ها  با استفاده از قابلیت USB Redirection بر روی PCoIP صورت میگرفت. Audio out بدین روش کار میکرد، اما audio in از یک جک 3.5 میلی متری استفاده میکند که تضمینی ندارد که همیشه درست کار کند. Audio out با استفاده از قابلیت PCoIP با نام audio redirection کار میکند که بسیار بهتر از USB Redirection می باشد. مشکلی که وجود دارد عدم توانایی در جدا کردن یک دستگاه یواس پی Audio است.  در این حالت صدای خروجی بر روی کلاینت باقی مانده و صدای ورودی redirect  می شود.

RTAV چگونه این مشکل را حل میکند؟

Real Time Audio Video (RTAV) صدا و تصویر دستگاه Webcam ی که از طریق USB وصل می باشد را فوروارد نمیکند. صدا و تصویر دستگاه هایی که به کلاینت متصل هستند از همان دستگاه پخش می شود. سپس صدا و تصاویر encode شده و به ماشین مجازی داده می شود و سپس decode میگردد و بر روی ماشین مجازی وبکم و میکروفون مجازی نصب شده سپس صدا و تصویر دریافت می شود. در ادامه مشاهده خواهید کرد که VMware Virtual Microphone  و VMware Virtual Webcam در دیوایس منیجر ماشین مجازی اضافه شده است.

RTAV پشتیبانی از موارد زیر را برعهده دارد:

  • همزمانی صدا و تصویر ( وبکم) برای مثال در برنامه هایی مانند Google Talk و Skype
  • فقط ورودی صدا و بدون تصویر، مانند برنامه های VoIP

قابلیت RTAV وقتی کار میکند که شما از پروتکل PCoIP استفاده کنید. این قابلیت با پروتکل RDP کار نخواهد کرد.

URL Content Redirection

این امکان به شما اجازه می دهد تا یک URL را طوری تنظیم کنید که روی مروگر لوکال سیستم باز شود و یا بر روی دسکتاپ مجازی باز شود. کجا و چگونگی باز شدن URL به تنظیمات شما در GPO باز می گردد. مورد استفاده برای انجام اینکار تفکیک از browsing داخلی از خارجی می باشد، اگر نیاز دارید که به صورت امن از یک content مشاهده کنید می توانید از دسکتاپ مجازی خود اقدام کنید و مطمئن شوید که چیزی از دیتاسنتر شما خارج نمی شود. بقیه browsing می تواند به صورت لوکال صورت پذیرد. مورد دیگری که بسیار پرکاربرد می باشد بحث محدود کردن پهنای باند است. اگر کاربران از سایت هایی با ترافیک های بالا بازدید می نمایند آنها می توانند به سمت اینترنت لوکال هدایت شوند.

دو نوع URL که می توانیم برای redirection تنظیم کنیم:

  • URL ی که کاربر در آدرس بار مرورگرش تایپ میکند.
  • لینک هایی که در برنامه هایی مانند Outlook یا Word وجود داشته و کاربر بر روی آنها کلیک میکند.

View Clients

View Client به صورت کلی صفحه ی دسکتاپ شما را decode کرده و بر روی دستگاه endpoint ( کلاینت) نمایش می دهد. دو نوع مجزا از view client وجود دارد. یکی بر اساس و پایه نرم افزاری که بر روی دستگاه کلاینت نصب می گردد و دیگری بر اساس سخت افزار که Zero client ها از آن بهره می برند.

تجربه ارائه دسکتاپ بوسیله PCoIP
بررسی پروتکل Blast Extreme
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش اول
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش دوم
توضیحاتی در مورد طراحی و پیاده سازی راهکار Horizon View

دیدگاه 1
  1. mali_Zamani19 says

    big like

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.