NIC Teaming چیست؟

مفهوم Teaming معانی زیادی دارد اعم از: Bonding ، Groupin ، Trunking. این جمله به این معنی است که سوئیچ مجازی چندین NIC فیزیکی در میزبان ESXi را به یک اینترفیس منطقی تبدیل میکند که باعث تجمیع و افزونگی درپهنای باند خواهد شد.

?Load Balancing

اولین نکته ای که مورد توجه قرار می گیرد، سیاست های توازن بار است. اساسا چگونه به vSwitch می گوییم که ترافیک خروجی را مدیریت کند و در سوئیچ مجازی چهار گزینه وجود دارد:

1. Route based on the originating virtual port
2. Route based on IP hash
3. Route based on source MAC hash
4. Use explicit failover order

این نکته وجود دارد که در مورد ترافیک ورودی نگرانی وجود ندارد زیرا این در کنترل سوییچ مجازی نیست. ترافیک به هر گونه که باشد از سوییچ بالادست(Upstream Switch) به دست سوییچ مجازی می رسد و تصمیم گیری آن با سوییچ های بالادستی است و vSwitch تنها مسئول اطمینان از رسیدن به مقصد خود است.

?گزینه اول : 

route based on the originating virtual port، انتخاب پیش فرض برای vSwitch است. هر پورت VM و VMkernel در یک vSwitch به یک پورت مجازی متصل می شود. هنگامی که vSwitch ترافیک را از هر یک از این ماشین های مجازی دریافت می کند، پورت مجازی یک لینک uplink را تعیین می کند و از آن برای ترافیک خروجی استفاده می کند.

?گزینه دوم :

route based on IP hash، در ارتباط با link aggregation یا EtherChannel استفاده می شود، هنگامی که ترافیک به vSwitch وارد می شود، سیاست متعادل سازی ترافیک، با استفاده از الگوریتم های محاسبه ای آخرین octet آدرس های مبدا و مقصد را با هم XOR میکند تا به یک مقدار 0 تا تعداد آپلینک ها برسد ، مقداری که به دست می آید مشخص می نماید از کدامین uplink استفاده گردد.

?گزینه سوم :

route based on source MAC hash، شبیه ایده IP hash است، به غیر از این که در این سیاست تنها MAC Address منبع در فریم را بررسی می کند ، برای یک Nested VM نیز می تواند کمک به توازن ترافیک بر روی چندین Uplink را داشته باشد.

?گزینه چهارم :

use explicit failover order، واقعا هیچ نوع توازن بار را انجام نمی دهد. در عوض، اولین VMnic فعال در لیست استفاده می شود. در صورتی که برای آن مشکلی پیش بیاید، NIC فعال دیگری در لیست مورد استفاده قرار می گیرد و غیره، تا زمانی که به آخرین NIC آماده به کار خود برسید. اگر گزینه Explicit Failover option را انتخاب کنیم و یک vSwitch با uplinks های بسیاری داشته باشیم، فقط یکی از آنها به طور فعال در هر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

?Network Failure Detection:

هنگامی که یک ارتباط شبکه قطع می شود، vSwitch از این اتفاق آگاه می شود، زیرا وضعیت پورت به حالت DOWN تغییر وضعیت می دهد. در سوییچ مجازی تنظیمات پیش فرض به صورت “link status only” می باشد که برای شناسایی خرابی در شبکه است.
اما اگر خرابی در سطح سوئیچ بالادست رخ بدهد، یعنی خرابی فراتر از سوئیچ مجازی متصل به سوییچ Top of Rack، چه اتفاقی می افتد؟

?در این حالت Beacon probing میتواند به ما کمک کند.

?در واقع Beacon probing یک اصطلاح است زیرا Probe به وسیله vSwitch و از طریق uplink فرستاده می شود تا ببیند آیا دیگر uplinkها می توانند آن را بشنوند یا خیر.

?برای تشخیص خرابی در شبکه Beacon probing یک مکانیزم تشخیص است که بسته های probe را در تمام NIC های فیزیکی که با هم تیم شده اند ارسال میکند و آنها را گوش می دهد. در Uplink هایی که با هم Team شده اند بسته های مذکور از طریق هر NIC فیزیکی ارسال می شود.

اکثر دیتا سنتر ها ،تمام سرورها و سوئیچ های خود را به صورتredundant متصل می کنند، که در صورتیکه سوئیچ بالادست با مشکل مواجه شود تاثیری بر ترافیک شبکه نداشته باشد. همچنين، هنگاميكه uplinks ها به LAG متصل مي شوند (حالت LACP) هرگز Beacon probing نباید استفاده گردد، زيرا hashing algorithm مي تواند Probe را به آپلینک های اشتباه هدايت كند و باعث خرابي و false positive شود.

2 دیدگاه
  1. بابک محمدی says

    سلام و خسته نباشید، با تشکر از مطالب مفید شما

  2. رامین says

    ممنون خیلی مفید و قابل استفاده بود. لطفا بازم از این مطالب بزارید.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.