چگونه سوالات خود را در یک تالار گفتگو مطرح کنیم؟

زمانی که سوالات را به یک فروم حرفه ای یا گروه خبری پست یا ارسال میکنیم، محتوا و فرمت سوال به صورت صحیح سبب افزایش احتمال در راه رسیدن به جواب درست در کمترین زمان میشود و این سبب صرفه جویی در زمان و ناامیدی شما میشود. پس از پست یا ارسال سوال به فروم حرفه ای یا گروه خبری و در حالیکه منتظر جواب هستید، شما امثال جواب یا جوابهای زیر را از اعضای فعال فروم یا گروه خبری دریافت میکنید.

“سوال شما اطلاعتی که ما نیاز به جواب دادن درست داریم را ندارد. لطفا دوباره سوال خود را بپرسید و اینبار مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز نوشته شده است و ما هم تلاش میکنیم تا به سوال شما جواب دهیم.”

یک دیگر از نمونه های جواب ارسال یا پست سوال به صورت اشباه به صورت زیر است.

“نمونه سوال شما تا کنون صدها بار جواب داده شده. لطفا در آینده قبل از ارسال یا پست سوال از موتور جستجو استفاده کنید و آرشیوما را بگردید.”

و امثال این جوابها که همگی این جوابها بستگی به سطح کیفیت و تحمل آن فروم یا گروه خبری دارد. در برخی از موارد شدید، وقتی شما تلاش میکنید به این جوابها، پاسخ خود را دهید متوجه میشوید که نام کاربری شما که از آن برای پست یا ارسال در فروم استفاده میکنید یا نام مستعار که از آن برای پست یا ارسال و خواندن خبر در گروه خبری استفاده میکنید، برای هرگونه استفاده در آینده ممنوع شده است.

قبل از ارسال سوال یا پرسیدن چه کار باید کرد

۱- جستجو آرشیو یا پرسش و پاسخ قبل از سوال کردن. بسیاری از فرومها یا گروه های خبری انواع آنلاین پرسش و پاسخ یا آرشیو دارند. شما قبل از سوال کردن، یک جستجو دراین منابع که بسیار مهم و منحصر بفرد است را انجام دهید. بسیاری از این سوالات پاسخ داده شده، بنا بر این هیچ لزومی ندارد که دوباره پاسخ داده شود. یکی دیگر از راه های خوب این است که شما از یک کلمه مخصوص یا کلیدی که ربط به سوال شما دارد برای جستجو در آرشیو استفاده کنید.
۲- استفاده از موترهای آنلاین جستجوگر، مانند Yahoo، Google ، Bing و غیره. پیغام خطا یا مشکل خود را در آنها بنویسید و ببنید که چه چیزهایی پیدا میکنند. به ما بگویید که چه پیدا کردید، به خصوص زمانی که مثل یا شبیه مشکل شما است.
۳- برای جواب به راهنما، داکیومنت یا فایل Readme نگاه کنید و به ما در مورد آن بگویید .
۴- از یک دوست ماهر سوال کنید، اما جواب آن را به عنوان یک جواب صد درصد و مطمئن نگه ندارید یا تصور نکنید. بسیاری از سناریوهای برطرف کردن مشکلات به جای حل شدن، مشکلات بدتر میشوند، چون به طور مثال دوست من گفت لاگ فایل را پاک کن وغیره.

عنوان سوال شما

هرچند ممکن است که برای برخی احمقانه به نظر برسد،ولی انتخاب عنوان مناسب سبب میشد که دیگران با نیرو و میل بیشتری سوال را بخوانند. انتخاب یک عنوان بد سبب میشود که خواننده بگوید عنوان که اینگونه است، پس نوشته و اطلاعات سوال هم بدین گونه است. به عنوان مثال نمونه ای از یک سوال بد:

“لطفا کمک کنید، من الان کمک احتیاج دارم!!!!”

مثال بالا واقعا یک عنوان بد است، چون مردم دوست ندارند که وقت خودشان را برای کسی که حتی خودش به خودش کمک نمیکند یا حداقل به کسی که بلد نیست مشکل خود را درست بنویسد، تلف کنند.

از سوی دیگر یک عنوان کوتاه، خوب و معنی دار مثل زیر است:

“پس از بازگرداندن نوسانات سرور، MBX store به اکسچنج 2003 وصل نمیشود – شماره خطا C1041737”

این عنوان سبب میشود که مردم پست را نگاه کنند. میتوان اعضاء ماهر را (مردم) گفت. همانطور که میبینیم با یک نگاه به این عنوان میتوان دید مشکل چیست، از چه نرم افزاری با چه ورژنی استفاده میشود و حتی شاید دلیل اصلی مشکل شما. کسانی که میدانند با شادی تلاش میکنند که به شما کمک کنند و کسانی که نمیدانند با خوشحالی وارد میشوند تا برای اطلاعات خودشان بفهمند جواب مشکل شما چیست.

سوال

میدانیم که چگونه سوال پرسیده میشود و تمام اطلاعات مورد نیاز در پست شما را فراهم میکند. به طور مثال به سوال زیر توجه کنیم:

“لطفا کمک کنید، من نمیتوانم mailbox store را به اکسچنج وصل کنم، باید در در سریعترین زمان تعمیر کنم، کسی به من کمک میکند؟”

با این طریق سوال باز هم دوباره همان جوابها را خواهید گرفت که این مقاله تلاش میکند تا شما یاد بگیرید چگونه امثال این جوابها را دریافت نکنید یا اینکه اصلا شما جوابی دریافت نمیکنید. زمانی هم که کسی بخواهد جوابی دهد، احتیاج دارد که برای اطلاعات بیشتر از شما سوال کند که سبب میشود شما به سوال خودتان برگدید و همچنین سبب میشود روند پاسخ طولانی شود.

How to ask your questions in a forum, we raised
How to ask your questions in a forum, we raised

نمونه هایی خوب از این سوالات:

۱- چه کاری میخواهی انجام دهی؟
۲- برای چی میخواهی انجام دهی؟
۳- چه کاری تا الان انجام دادی و چرا و نتیجه کاری که کردی چه بود؟
۴- دقیقا خطایی یا ایرادی که داشتید، چه بود؟
۵- چه مدت زمانی است که این ایراد را داری؟
۶- آیا آرشیو فروم یا گروه خبری را جستجو کردید؟
۷- آیا برای هرگونه ابزار، پایگاه دانش مقالات (KB – Knowledge Base articles) یا منابع دیگر جستجو کردید؟
۸- آیا جدیدا نرم افزار یا سخت افزار نصب یا حذف کردید؟
۹- چه تغییری از آخرین زمانی که میدانستید همه چیز درست کار میکرد تا زمانی که متوجه خطا یا ایراد شدید انجام دادید؟

به ما اجازه فرض کردن ندهید، برایمان شرح دهید تا آغاز کنیم.

بعضی از اطلاعات فنی مورد نیاز ما میباشد (به طور طبیعی سوالات سخت افزار یا سوالات تخصصی شبکه، اطلاعات خاص خودش را میخواهد):

۱- از چه سیستم عاملی با چه سرویس پکی استفاده میکنید؟
۲- از چه ورژن اکسچنج با چه سرویس پکی استفاده میکنید؟
۳- به ما در مورد محیط شبکه دومین اکتیو دایرکتوری توضیح دهید و یا اگر در یک شبکه سوهو (SOHO) است، در مورد تنظیمات Workgroup اطلاعات دهید.
۴- به در مورد توپولوژی حل نام (.DNS, WINS, etc) توضیح دهید.
۵- توپولوژی شبکه داخلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) چگونه دیده میشود یا بنظر میرسد، به همراه اطلاعات TCP/IP
۶- اگر سناریو مهاجرت (Migration) است، جزئیات دقیق مورد نیاز است.
۷- لاگ Event چه چیزی میگوید؟
۸- آیا بک آپ (Backup) در حال حاضر دارید؟ اگر خیر چرا؟
۹- لاگ بک آپ چه میگوید؟
۱۰- آیا از نرم افزارهای ضد ویروس یا شبیه آن استفاده میکنید؟
۱۱- آیا سیستم را برای اینکه ببنید ویروس دارید، چک کردید؟
۱۲- آیا یک فایروال روی هاست است یا روی شبکه؟
۱۳- آیا فضای کافی بر روی دیسک دارید؟ دوباره چک کنید.
۱۴- هرگونه اطلاعات دیگری که فکر میکنید به ما در راه حل مشکل شما کمک میکند، بدهید.

کاری نکنید که ما دوباره روی سوال شما از شما سوال کنیم. کاری نکنید که ما شما را دوباره به سمت استفاده از راهنما، فایل Readme یا موتور جستجو بفرستیم. هرچقدر شما اطلاعات مناسب، کافی و دقیق به ما بدهید، میتواند سبب حل مشکل شما در زمان کمتر شود. به ما کمک کنید که بتوانیم به شما کمک کنیم. تعجب نکنید در چنین شرایطی مردم کمتر مشتاق و رغبت به کمک کردن به شما دارند.

به ما بگویید، قبل از پرسیدن سوال چه کارهایی انجام دادید. این کار به کمک میکند تا بفهمیم، شما قبلا کاری انجام دادید. قدم به قدم کارهایی که قبل از پرسیدن انجام دادید اضافه کنید. فعالان اعضای فروم یا گروه خبری میفهمند شما کارتان را خوب انجام میدهید تا به خودتان کمک کنید. این افراد فعال به کسانی که تنبل در کار خودشان هستند یا جواب نمیدهند و اگر هم جواب دهند به صورت خیلی مختصر.

به زبان روشن بنویسید و تلاش کنید تا اشتباهات املایی یا اشتباهات دستوری در آن نباشد. با کلمات بزرگ ننویسید (به طور مثال HELP, I NEED )، که در اکثر جاها به عنوان فریاد یا بی ادبی تلقی میشود.

پیگیری

پیگیری با یک یادداشت کوتاه در مورد راه حل. اگر یکی از جوابها شما را کمک کرد، همه ما با کمال میل میخواهیم بدانیم، کدام یک از آنها بود و چه کاری در نهایت شما انجام دادید تا مشکل حل شد. این همان جامعه آنلاین است، به اشتراک گذاشتن یا تبادل دانسته ها و اطلاعات. تبادل اطلاعات فقط این نیست که شما از ما اطلاعات بگیرید، بلکه با اشتراک داستان موفقیت یا شکست شما به دیگران کمک میشود که در آینده در پست شما بفهمند که نتیجه چه بوده و موضوع را بخوانند. کمی فکر کنید که چگونه با این روش در آینده میتوانید اگر برای کسی که مشکلی مثل مشکل شما داشت از آن جلوگیری کنید و به آن نفر کمک کنید.

همچنین بگویید که متشکر هستید یا تشکر کنید و اجازه دهید مردم درک کنند و بفهمند شما از اینکه آنها وقت و تلاش خود را گذاشتند متوجه هستید.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.