آشنایی با بستر مجازی سازی مبتنی بر لینوکس KVM – مفاهیم – بخش اول

این مقاله ترجه کتاب Mastering KVM Virtualization که شامل 14 فصل می باشد و در هرکدام از آنها به بررسی ویژگی های مهم بستر مجازی سازی KVM از قبیل اجزای داخلی آن و مباحث پیشرفته ایی مانند شبکه های SDN (Software Defined networking) بهینه سازی و مهاجرت فیزیکی به مجازی(P to v migration) می پردازد. شما در این فصل با تکنولوژی های معروف مجازی سازی مبتنی بر لینوکس و مزیت های آنها نسبت به دیگر  تکنولوژی ها آشنا می شوید.

در این فصل به مباحث زیر می پردازیم:

  • آشنایی با مجازی سازی مبتنی بر لینوکس و مفاهیم اولیه آن.
  • چرا باید از مجازی سازی مبتنی بر لینوکس استفاده کنیم.
  • Hypervisor/VMM
  • پلتفرم های لینوکسی درفضای ابری چه چیزی به ما ارائه می کنند.

مجازی سازی چیست؟

مجازی در فلسفه به معنای غیر حقیقی است.در علوم کامپیوتر مجازی به معنای “محیطی سخت افزاری که به صورت فیزیکی وجود ندارد” است.در اینجا ما کارکرد سخت افزار فیزیکی را شبیه سازی می کنیم و آن را به یک سیستم عامل ارائه می کنیم .تکنولوژی که با استفاده از آن این کار انجام می گیرد تکنولوژی مجازی سازی نام دارد. سیستم فیزیکی که نرم افزار مجازی سازی (hypervisor یا Virtual machine monitor) را اجرا می کند میزبان (Host) و ماشین های مجازی که بر روی Hypervisor اجرا می شوند میهمان (Guest) نام دارند.

چرا باید از تکنولوژی های مجازی سازی مبتنی بر لینوکس استفاده کنیم؟

مجازی سازی اولین بار به شکل UML (User mode Linux) در لینوکس ظاهر شد و انقلابی که لازم بود تا لینوکس توسط آن به رقابت مجازی سازی قدم بگذارد را ایجاد کرد. امروزه گزینه های زیادی برای مجازی سازی در لینوکس وجود دارد تا با استفاده از آنها یک کامپیوتر را به چندین کامپیوتر تبدیل کنیم.از جمله راهکارهای محبوب مجازی سازی لینوکسی می توان به KVM ،Xen،QEMU وVirtual Box  اشاره کر. بازبودن، انعطاف پذیری وبازدهی بالا ازجمله فاکتور های اصلی هستند که کاربران را به مجازی سازی مبتنی بر لینوکس جذب می کنند.

مانند هر نرم افزار متن باز دیگر نرم افزار های مجازی سازی نیز به شکل گروهی  توسعه داده شده اند.این امر به طور غیر مستقیم مزیت های مدل متن باز را برای کاربر به ارمغان می آورد.به طور مثال در مقایسه با یک نرم افزار متن بسته ،نرم افزارهای متن باز کمک های بیشتری از سمت کاربران دریافت می کنند که باعث می شود به طور غیر مستقیم مخارج تحقیق وتوسعه کاهش پیدا کند وکارایی،بهره وری و بازدهی نیز افزایش یابد.م دل متن باز همیشه مشوق نوآوری است.

موارد زیر شاخصه های دیگری است که مدل متن باز ارائه می دهد:

  • راهکارهایی برای مشکلات واقعی از طرف کاربران
  • پشتیبانی از طرف بقیه کاربران
  • حق انتخاب برای زیرساخت
  • کنترل داشتن بر اطلاعات و امنیت بالا،بدلیل اینکه کد نرم افزار در دسترس همگان است امکان خواندن و دستکاری آن در موقع نیاز امکان پذیر است.
  • عدم محدودیت در هنگام مهاجرت کردن به محصولات مشابه و جلوگیری از موانع ناشی از عدم هماهنگی محصولات سازندگان مختلف

انواع مجازی سازی:

بطور ساده مجازی سازی فرآیند شبیه سازی سخت افزار، شبکه، ذخیره ساز (Storage)،برنامه و… می باشد.بنابرین مجازی سازی می تواند در همه ی این اجزاء اتفاق بیفتد.اما درمحتوای این کتاب موضوع بحث ما مجازی سازی نرم افزاری (مبتنی بر Hypervisor) است. از این زاویه مجازی سازی فرآیند مخفی کردن سخت افزار فیزیکی سیستم است تا امکان استفاده ی چندین سیستم عامل از آن بوجود بیاید. این عمل به مجازی سازی پلتفرم نیز معروف است.بطور خلاصه این عمل یک لایه به نام hypervisor یا VMM بین سخت افزار فیزیکی و سیستم عاملی که بر روی آن در حال اجراست اضافه می کند. سیستم عاملی که بر روی Hypervisor درحال اجراست ماشین مجازی یا میهمان نامیده می شود.

آشنایی با بستر مجازی سازی مبتنی بر لینوکس KVM – مزایای مجازی سازی – بخش دوم

دیدگاه 1
  1. میثم says

    با عرض سلام و خسته نباشید می خواستم سوال کن مباحث lpic 304 که در رابطه با مجازی سازی در لینوکس هست از نظر مباحث با همین لینوکس kvm هم پوشانی داره یا مباحث متفاوت هستند.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.