توضیحاتی در مورد طراحی و پیاده سازی راهکار Horizon View

مطالبی که برای شما توضیح داده خواهد شد فقط در مورد دسکتاپ مجازی VDI نمی باشد. این موضوعات قابلیت بسط به تمام پروژه ها بالاخص پروژه های IT را دارد و می توانیم با استفاده از راهکارهای بیان شده از ابتدا تا انتهای پروژه های خود را مدیریت کرده و به بهترین شکل ممکن به کارفرما تحویل دهیم. زمانی که درک درستی از خواسته های تجاری که در صدد بدست آوردن آنها هستیم بدست بیاوریم می توانیم با دید کامل تر و عمیقی به موارد طراحی و پیاده سازی راهکار Horizon View نگاه کنیم. این طراحی شامل محدودیت ها، طراحی هاست ESXi، مموری، تخصیص CPU ، Storage، Thin clientsو …  برای دسکتاپ های مجازی و کارهایی که باید یا نباید انجام دهیم می شود. در یک پروژه باید به موارد تکنیکی و تجاری توجه وِیژه ای کرد. از طریق فرآیند های زیر کار ساده تر می گردد. همچنین فازهای پروژه کاملا مشخص شده است.دیاگرام زیر این پروسه را نمایش می دهد:

  سه فاز اجرایی بالا را می توانیم به شرح ذیل توصیف کنیم:

  • فاز اول – تعریف پروژه: قسمتی از پروژه که در آن عناصر مرتبط به کسب و کار دیده می شوند. به صورت خلاصه یعنی شناسایی کسب و کار و موارد استفاده از آنها می باشد.
  • فاز دوم – اثبات تکنولوژی: در محیطی که در اختیار داریم فرصت آزمایش و تست را ایجاد نماییم.
  • فاز سوم – طراحی و توسعه:خروجی و یافته ها از دو مرحله قبلی سبب می شود طراحی و استقرار به خوبی صورت پذیرد.

فاز اول: تعریف پروژه

باید به صورت چهار مرحله و از بالا به پایین انجام پذیرد. شکل زیر توصیف مناسبی برای این روش میباشد:

شناسایی عوامل کلیدی که باعث رشد و موفقیت در تجارت میشوند

قبل از شروع انتحاری هر پروژه ( در اینجا Horizon ) یک قدم به عقب باز گردید و مطمئن شوید که مستندات لازم را در اختیار دارید. واقعا به چه چیزی نیاز دارید؟ تمام تلاش شما برای رسیدن به چه هدفی است؟ شاید از نظر شما این سوالات خیلی سطحی و کلیشه ای است ولی فراموش نکنید که شناسایی عوامل کلیدی و مهم گام بزرگی در موفقیت پروژه شما می باشد. با استفاده از ابعاد جدید تکنولوژی و راهکارهایی که بوجود آمده است رسیدن به اهداف دور از دسترس بسیار آسان شده است. مواردی مثل نصب و پیکربندی سخت افزار و نرم افزارهای جدید معمولا در پروژه ها نادیده گرفته می شوند و یا در هدف نهایی ناپدید می گردند و یا در بعضی موارد اصلا به قسمت تجاری پروژه ربط داده نمی شوند.

ممکن است از نظر شما نکته و یا کاری کاملا آشکار و واضح باشد اما شناسایی نقاط مهم و کلیدی که باید درک شوند و در پروژه قید گردند بدست فراموش سپرده می شود. ما به مباحث استراتژیک بر اساس نیازهای سازمان طرح های کاری جدیدی ارائه می دهیم. فراموش نکنید که ممکن است اتفاقات دیگری هم رخ دهد مثلا به انتهای چرخه عمر یک سیستم عامل یا برنامه برسیم. یا حتی نیاز به کاهش هزینه ها وجود داشته باشد. به هر صورتی شما باید به صورت بالا به پایین حرکت کرده و مستندات را با دقت زیادی مرور کنید و تمام موارد را ثبت کنید به طوری که پروژه معنی و جهت لازم را پیدا کند. اصالت و هویت بخشی به پروژه با شما است. یک مبنای زمانی برای خود تعریف نمایید و در تمامی مراحل زمان را فراموش نکنید. این مبنای زمانی در آینده ای نه چندان دور معیاری برای سنجش موفقیت  یا عدم موفقیت پروژه شما خواهد شد.

شروع کنید! نوشتن مستنداتی از الزامات و لیست نیازهای تجاری، مشکلات فعلی که وجود دارد و باید حل شود، چشم اندازها، هر سازش و توافقی که بر اساس آن پروژه پیشرفت خواهد کردبه نفع شما خواهد بود. به صورت منظم و دوره ای به این مستندات رجوع خواهید کرد و برای رسیدن به هدف خود باید توجه ویژه ای به این مستندات داشته باشید. کار چگونه انجام پیش میرود و چه فاکتورهایی درگیر می شوند؟ چه مواردی در این پروژه دخیل شده اند و چگونه منابع تقسیم شده است. یک ارزیابی کلی از تصویر ایجاد شده از محیط فعلی صورت میگیرد. بعضی از کلیدهای سنجش که ما آنها را مشاهده میکنیم:

  • کدام کاربر از چه برنامه ای استفاده می نماید.
  • مصرف منابعی مانند CPU، Memory،Disk، Networkچگونه است.
  • کدام یک از برنامه های کاربردی امکان حذف را دارند.
  • کلاینت ها از چه سیستم عاملی استفاده می نمایند.
  • با کدام روش های می توانیم دسکتاپ مجازی ارائه نماییم. (RDSH, Xen App, VDI, …)

باید به گونه ای حرکت کنید که تعریف درستی از معیارهای موفقیت و اثبات تکنولوژی داشته باشید.  برای خود یک نقطه مرجع تعریف کنید. این نقطه به شما نشان می دهد که چطور بر اساس استراتژی های کسب و کار قابلیت های حال حاضر را بهبود دهید. اگر هدف شما پیاده سازی راهکار VDI است باید اطلاعات کامل و جامعی از آن داشته باشید ولی باز هم تکرار میکنیم توجه داشته باشید که تمام اطلاعات باید بروز باشد حتی اگر لازم است دوباره دیتاها را جمع آوری نمایید. این مورد به خصوص در مورد برنامه های کاربردی در یک محیط عملیاتی صدق میکند.

ابزارهای ارزیابی

تعداد زیادی محصول third-party مختلف در بازار وجود دارد که با استفاده از این ابزارها می توانیم از وضعیت دسکتاپ های خود ارزیابی مناسبی بعمل آوریم. این محصولات و سرویس ها بعنوان یک همراه مناسب در این پروسه در کنار ما خواهند بود تا اطلاعات بدست آمده را مورد ارزیابی قرار دهیم. یکی از محبوب ترین محصولات جهت ارزیابی Liquidware Lab’s Startusphere FIT می باشد. Startusphere FIT جزئیاتی از وضعیت حال حاضر به صورت تفکیک شده و همچنین گزارش هایی در زمینه لاگین کاربران ارائه می دهد. تمام این موارد سبب می شود شما دلایل لازم برای استقرار VDI را بدست آورید.

این راهکار به صورت خاص برای دسکتاپ های مجازی ارائه شده و برای سرورهای مجازی نمی باشد. با استفاده از برنامه های ارزیابی دسکتاپ می توانید برنامه ریزی درستی برای پروژه های مجازی سازی سرور داشته باشید. برای مثال ممکن است به یک کاربر خاص یک دسکتاپ نامناسب تخصیص دهید و میزان مصرف منابع درست نباشد. با این حال وقتی با کاربران صحبت میکنید متوجه می شوید منابعی که در اختیار دارد اصلا مناسب نبوده و نیاز به تغییرات اساسی وجود دارد.

واقعا کاربران چه کارهایی انجام میدهند ؟

در حالی که در واحد IT کار میکنید، سعی کنید درک درستی از کارهایی که کاربران به صورت روزانه انجام میدهند داشته باشید و آگاهی پیدا کنید که از چه نرم افزارهایی جهت انجام چه کارهایی استفاده می شود. با این حال این موضوع می تواند خیلی پیچیده تر باشد. با انجام ارزیابی دسکتاپ، به یک سطحی از درک در مورد فرآیندها، برنامه ها و تجربیات کاربرانی که ازدسکتاپ ها استفاده کردند می رسید. این موضوع شامل برنامه های کاربردی آنها خواهد شد و آن کاربرانی  که از برنامه ها استفاده نمیکنند! دربرگیرنده نسخه های نصب شده بوده و کارایی مورد نیاز و معیارهای تجربی این یوزرها مثل زمان های لاگین و زمان های لود برنامه ها قرار خواهند گرفت.

برنامه ها:

آشنایی با برنامه های در حال استفاده توسط کاربران یک عامل کلیدی در جهت حرکت روبه جلو شما می باشد. این آشنایی تاثیر بسیار زیادی در قسمت های مختلفی خواهد داشت. این مورد شامل Pool های مختلف ، طراحی pool ها، مجازی سازی برنامه ها می باشد. وقتی برنامه ها را بشناسید متوجه می شوید که دسکتاپ هایی که persistence هستند از کدام برنامه ها استفاده میکنند و دسکتاپ های non-persistence هستند از کدام برنامه ها باید استفاده نمایند. بوسیله معیارهای بدست آمده می توان به درک کاملی از وضعیت دسکتاپ های موجود رسید. پیدا کردن نسخه های مختلف از برنامه ها امری غیرمعمول نمی باشد اما خطراتی را به همراه خواهد داشت که یکی از این خطرات حفره های امنیتی موجود در برنامه ها می باشد. همچنین کرش کردن برنامه می تواند یکی دیگر از این عوامل باشد . این اطلاعات در جهت ساخت یک business case و ایجاد تغییرات کمک شایانی به شما خواهد کرد.

عملکرد:

اگر مرحله ارزیابی دسکتاپ را نادیده بگیرید، این احتمال وجود دارد که دسکتاپ شما به دو صورت پیکربندی شود. اولین دسکتاپ بر اساس حداقل نیازمندی ها برآورد شود و تخمین شما بر اساس یک دسکتاپ پی سی فیزیکی خواهد بود که این روش به صورت بالقوه بسیار مقرون به صرفه است، اما با این روش مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد. با این کار شما کاربران را بسیار خوشحال خواهید کرد اما عملا برای خودتان پایان پروژه را امضا کرده اید!! با ارزیابی دسکتاپ، شما نمودار کارایی سیستم را در طول زمان کار ثبت کرده و وضعیت آنرا مشاهده خواهید کرد. وضعیت بسیاری از فاکتورها اعم از زمان لاگین همزمان سیستم ها، اسکن آنتی ویروس ها، Logoff همزمان سیستم ها و سایر موارد را متوجه می شوید. اگر در یک محیط آموزشی فعالیت میکنید logon و logoff های بسیاری را در طول روز مشاهده میکنید. خیلی مهم است که شما این موارد را مشاهده کرده و از این اطلاعات در جهت برآورد درست دسکتاپ pool ها استفاده نمایید. به صورت معمول ارزیابی بر روی سیستم عامل های قبلی انجام خواهد شد. اما ممکن است به شما اطلاعات 100%  در مورد منابع مورد نیاز داد نشود.

تجربه کاربر

بالاتر از همه چیز، تجربه کاربران از وضعیت جدیدی که شما ایجاد کردید می باشد. اندازه گیری مناسب از خوب بودن یا بد بودن دسکتاپ ها فقط با استفاده از تجربه استفاده کاربران مشخص می گردد. وقتی شما یک پروژه مجازی سازی را انجام می دهید در انتهای داستان که همه چیز به خوبی تمام شده احتمالا کاربران درکی از اتفاقاتی که رخ داده است ندارند. شما باید مطمئن شوید که تجربیات آنها از پروژه ی اجرایی شما مثبت باشد در این صورت می توانید موفقیت خود را جشن بگیرید. اندازه گیری تجربیات کاربران از دسکتاپ مجازی بسیار گسترده و متنوع خواهد بود اما می تواند شامل یک سری از موارد مشخص شود مثلا : زمان بوت شدن، زمان بالا آمدن برنامه ها، زمان login، مدت زمان بارگزاری صفحات و میزان خطاهای برنامه ها. وقتی شما در پروسه ی اثبات مفاهیم هستید و به صورت پایلوت همه چیز را تست و تیون میکنید باید مطمئن شوید که وضعیت کاربران هم رو به بهبودی و رضایت می باشد اگر تجربه کاربران از پروژه خوب نباشد نتیجه پروژه شما قطعا شکست و پایانی تلخ برای پروژه خواهد بود.

تجربه ارائه دسکتاپ بوسیله PCoIP
بررسی پروتکل Blast Extreme
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش اول
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش دوم
پشتیبانی از ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) در Horizon View

دیدگاه 1
  1. امیر says

    عالی بود.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.