قابلیت های جدید و بهبود یافته Hyper-V در ویندوز سرور 2012

1-Client Hyper-V
یکی از جدیدترین قابلیت های اضافه شده به Hyper-V است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید در ویندوز 8 نیز ماشین مجازی ایجاد کنید.

2-Dynamic Memory
یکی از قابلیت هایی است که بهبود های فراوانی در زمینه تخصیص رم انجام گرفته است . در ابتدا بزارید تا Dynamic Memory را برای شما توضی دهم و بعد بع سراغ این بهبود ها برویم. فرض کنید شما یک Hyper-V سرور دارید با 4گیگابایت رم و شما 4 ماشین مجازی ایجاد کرده اید و به هرکدام 1 گیگا بایت رم اختصاص داده اید ، در این جا شما یک رم اختصاصی به یک ماشین داده و اید رم نه میتواند بیشتر شود و نه کمتر و اگر زمانی نیاز به رم بیشتر احساس کند ، ممکن است ماشین مجازی شما هنگ کند ، در حالی که شاید 3 سیستم شما در همان لحظه به این 1 گیگا بایت رم نیاز نداشته باشند. در واقع امار نشان میداد خیلی از رم صرف همین قضیه بدون استفاده می ماند. با استفاده از Dynamic Memory شما می توانید برای ماشین خود رم برای شروع و همچنین حداکثر رم را نیز تعریف کنید. در حالی که در ویندرو سرور 2012 شما قادر خواهید بود تا کمترین مقدار رم را نیز تعریف کنید. در این صورت ماشینی که به رم بیشتر داشته باشد تا حداکثر رم میتواند به خود اختصاص دهد و ماشین های دیگر نیز در زمانی بیکاری به کمترین میزان رم مصرفی دست پیدا می کنند.

حال فرض کنید تمام ماشین های از تمام رم 3 ماشین از تمام رم استفاده می کند و ماشین دیگر خاموش است و یا از حداقل برخوردار است ف حال اگر سیستم را ریستارت و یا روشن کنید . برای دسترسی به میزان رم شروع ایا باید رم ماشین دیگر را کاهش دهد و یا اینکه نتواند روشن و یا ریستارت شود. در واقع مایکروسافت یک ویژگی دیگری به نام Smart Paging معرفی کرد به طوری که زمانی که به اندازه کافی رم برای ریستارت و یا روشن شدن نبود Smart Paging از منابع دیسک ، عنوان نیروی کمکی و اضافه کمک می گیرد . سپس پس از ریستارت و یا روشن شده به مرور میزان رم خود را که نیاز دارد دریافت می کند.

3-Hyper-V module for Windows PowerShell
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد بطوری که شامل بیش از 160 دستور کامل درمورد مدیریت و پیکر بندی Hyper-v و ماشین های مجازی و هارد دیسک های مجازی می باشد. این دستورات به نحوی هستند که فراگیری آن آسان می باشد و به راحتی نیز شما می توانید از آن استفاده کنید.

4-Hyper-V Replica
یکی از جدیدترین ویژگی های Hyper-V می باشد بطوری که به شما اجازه میدهد تا ماشین های مجازی را بین منابع ذخیره سازی سیستم ها و یا در کلاسترها و یا در دیتاسنتر ها در دو سایت Replicate کنید که باعث تداوم کسب و کار و همچنین بازیابی سریع در زمان فاجعه میباشد. این قابلیت هم از لحاظ سادگی و هم از لحاظ هزینه نسبت به سایر گزینه ها برای تدام کسب و کار و هم چنین برای بازیابی به صرفه تر است.

5-Importing of virtual machines
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد بطوری که به شما کمک می کند تا تنظیمات ماشین مجازی را بررسی کند که آیا مشکلاتی دارد و یا نه و به صورت خودکار انها را بهبود می بخشد. شما همچنین میتوانید فایل های را به صورت دستی از یک Hyper-V به یک Hyper-V دیگری اننتقا دهید بدون انکه نیاز باشد که شما در ابتدا از ماشین Export بگیرید. از دیگر بهبود میتوان به سادگی این فرایند و امنیت بیشتر نیز اشاره کرد. در نسخه های قبلی تنظیمات را چک نمیکردو ودر زمان وارد کردن ممکن بود شما به مشکل برخورد کنید.

6-Live migration
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد بطوری که به شما اجازه می دهد یک ماشین مجازی را در یک محیط غیر کلاستر نیز جابجا کنید بدون لحظه قطع اتصال . شما میتوانید یک ماشین مجازی در حال اجرا را به صورت زنده جابجا کنید با امنیت بالا و سرعت بیشتر ، هم چنین محدودیت در تعداد عملیات Live migration ندارید و می توانید بیتشر از یکی بهصورت همرمان اجرا کنید. شما دیگر نیاز به راه اندازی failover clustering و یا Cluster Shared Volumes برای Live migration ندارید و میتوانید از یک فایل اشتراکی و یا حتی از همان حافظه ذخیره سازی لوکالی نیز استفاده کنید. شما باید از یک پهنای باند بالا استفاده کنید، مثلا 1گیگا بایت.

7-Resource metering
یکی از جدیدترین ویژگی های Hyper-V می باشد بطوری که قادر به جمع آوری اطلاعاتی از قبیل میزان مصرفی رم ، حافظه ذخیره سازی ، پهنای باند شبکه و CPU توسط ماشین های مجازی می باشد.شما با استفاده از این اطلاعات میتوانید ظرفیت های موجود را بررسی و مانیتور کنیدو میتوانید به توزیع هزینه ها و منابع سازمان در بین ماشین های مجازی بپردازید. شما میتوانید ماشین مجازی را تنظیم کنید به نحوی که به صورت دوره ای این اطلاعات را برای شما جمع آوری کند.

8-Significantly increased scale and improved resiliency
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد بطوری که شما میتواند محاسبات و منابع بیشتری را نسبت به نسخه های قبلی به خود اختصاص دهد. این ویژگی باعث میوشد تا شما بتوانید یک ماشین مجازی با قدرت و انعطاف پذیری بیتشری را اجرا کنید و هم چنین به راحتی میتوانید حجم کاری بسیار بالا را در ماشین های خود اجرا کنید.Hyper-V در ویندوز سرور 2012 میتواند تا 320 پردازنده منطقی و همچنین تا 4 ترابایت رم پشتیبانی کند. ماشین های مجازی هم میتوانند تا 64 پردازنده مجازی و ا ترابایت رم پشتیبانی کنند . با این تعداد شما میتوانید یک حجم کاری بسیار بالا را به صورت مجازی پشتیبانی کنید.

9-Simplified authorization
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد ، ما در اینجا شاهد معرفی گروه جدید برای مدیریت Hyper-V هستیم که به صورت پیشفرض عضو گروه local security می باشد. دیگر شما نیاز نیست کاربر را برای مدیریت Hyper-V عضوی گروه قدرتمند local Administrators و امنیت قسمت های دیگر را زیر سوال ببرید. شما کافی است کاربر مورد نظر رو عضو گروه Hyper-V Administrators کنید و آن به تمام قسمت های Hyper-V بصورت کامل و بدون محدودیت دسترسی دارد.

10-SR-IOV
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد ، و به شما اجازه مید تا کارت شبکه ای که از قابلیت single-root I/O virtualization (SR-IOV) پشتیبانی می کند ، را بصورت مستقیم به ماشین مجازی اتصال دهید که باعث کاهش سربار CPU برای ترافیک شبکه میوشد. توان عملیاتی شبکه را به حداکثر و تا خیر را به حداقل می رساند.

11-Storage migration
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد که به شما اجازه می دهد هارد دیسک های مجازی که توسط ماشین مجازی استفاده میوشد را به یک منبع ذخیره سازی دیگری انتقال دهید درحالی که ماشین مجازی اجرا است . این ویژگی باعث میشود تا به راحتی بتوانید منابع ذخیره سازی را مدیریت کنید ، بدون نگرانی از اینکه ماشین مجازی از کار بیافتند. شما دیگر نیازمند این نیستید که ماشین مجازی را به صورت آفلاین کنید و سپس به جابجایی ، نگه داری و یا ارتقا منابع ذخیره سازی بپردازید.

12-Storage on SMB 3.0 file shares
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد که به شما اجازه می دهد تا از SMB 3.0 بعنوان منابع ذخیره سازی ماشین مجازی استفاده کنید.این ویژگی باعث میشود تا دیگر نیاز شما را برای خرید SAN های گرانقیمت را برطرف کنید ، بالاخص دار جایی که هزینه حرف اول را می زند. در این جا شما از یک فایل اشتراکی برای ذخیره سازی ماشین های مجازی استفاده می کنید.

13-Virtual Fibre Channel
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد که به شما اجازه می دهد تا از درون سیستم عاملی که در ماشین مجازی اجرا است بصورت مستقیم به Fibre Channel storage متصل شویم. این باعث میشود تا برنامه ها و حجم کاری هایی که نیازمند اتصال مستقیم به Fibre Channel storage هستند را به صورت مجازی بتوانیم پیاده سازی کنیم.همچنین باعث میشود تا بتوانیم clustering را در درون سیستم عامل های ماشین مجازی پیکر بندی کنیم. این ویژگی سبب میشود که پورت host bus adapter (HBA) در درون سیستم عامل مهمان (سیستم عاملی که در ماشین مجازی قرار دارد)در دسترس باشد.

14-Virtual hard disk format
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد که با معرفی فرمتی جدید برای ذخیره نیاز کاربران را با منابع ذخیره سازی جدید و تکنولوژی جدید ذخیره سازی همگام کرده است. این فرمت جدید حداکثر منبع ذخیره سازی برای ماشین را افزایش داده است . در کنار این افزایش شما مقاومت یالا و همچنین بهره وری بالا را نیز به همراه دارد. فرمت جدید که با نام VHDX قابلیت پشتیبانی تا 64 ترابایت را دارد و با همچنین به صورت پیشفرض و مستقل از خود در برابر خطراتی مثل برق محافظت می کند.

15-Virtual machine snapshots
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد بطوری که دیگر شما برای بازگردانی snapshot نیازی به خاموش کردن و یا یا اینکه وضعیت ماشین را در حالت saved state قرار بدهید. همچنین فضای ذخیره سازی snapshot که ایجاد کرده اید ، پس از پاک کردن و در حالی که ماشین مجازی اجرا است ؛ قابل استفاده می باشد. در این نسخه پس از پاک کردن یک snapshot عملیاتی که هماهنگ سازی بین snapshot های باقی مانده و ماشین مجازی را انجام میدهد ، متواند در حال که ماشین اجرا است انجام گیرد و سپس فایل که شامل snapshot بودند پاک میوشد. اما در نسخه های قبلی اگر ماشین در حال اجرا و یا Pause بود این عملیات صورت نمی گرفت.

16-Virtual NUMA
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد که به شما اجازه می دهد تا از توپولوژِی NUMA در ماشین مجازی استفاده کنید. سیستم عامل های جدید و نرم افزار هایی با کارایی بالا مثل SQL Server که قابلیت توپولوژی NUMA را دارند ، برای افزایش بهره وری و کارایی بررسی می کند که آیا سیستم از این توپولوژی پشتیبانی می کند یا نه . Virtual NUMA باعث میشود تا نرم افزار مبنی بر NUMA و همچنین سیستم عامل های درون ماشین مجازی بتوانند با استفاده از این توپولوژی بهترین عملکرد را ارائه دهند.به صورت پیشفرض virtual NUMA بر اساس توپولوژی سیستم فیزیکی بهینه شده است.

17-Virtual switch
از جمله قابلیت های بهبود یافته Hyper-V می باشد، با ایجاد یک چارچوب باز برای virtual switch این اجازه را به افراد میدهد تا بتوانند قابلیت های جدید به Virtual switch اضافه کنند. این تغییرات باعث میشود تا همکاران مایکروسافت بتوانند Virtual switch را با قابلیت های جدیدی مثل monitoring, forwarding, و filteringدر درون Virtual switch گسترش دهند. معماری باز این Virtual switch امکان استفاده از extension ها را به ما میدهد ، که توسط Network Device Interface Specification (NDIS) filter drivers و Windows Filtering Platform (WFP) callout drivers اجرا میشود.NDIS filter drivers برای نظارت و مانیتوریگ و تغییر بسته های شبکه ای در ویندوز استفاده میشود. WFP callout drivers به فروشندگان نرم افزار های مستقل یا ISVs اجازه می دهد تا درایورهایی برای فیلتر کردن و تغییرات بسته های TCP/IP ، مانیتور کردن و یا اجازه ارتباطات ، فیلتر کردن IPsec ویا فیلتر کردن RPCs ایجاد کنند.

18-Sleep support
یکی از جدیدترین ویگی های Hyper-V می باشد که به شما اجازه می دهد که کامپیوتری که Hyper-V بر روی آن فعال است رادر حالت sleepیا hibernate قرار بدهید.Sleep و hibernate در هنگامی که رول Hyper-V را نصب می کنید بر خلاف ورژن های قدیمی تر دیگر از کار نمی افتند. این گزینه بالاخص برای کاربرانی که از لپ تاپ برای Hyper-V استفاده می کنند، مناسب است. زمانی که شما وارد sleep یا hibernate می شویدHyper-V ماشین های مجازی در حال اجرا را ذخیره می کند و هنگامی که از sleep یا hibernate خارج میشوید Hyper-V دوباره آنها را از همان جایی که قبل از sleep یا hibernate بود اجرا می کند.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.