چگونه یوزرها را از گروه در لینوکس حذف یا اضافه کنیم

یکی از ویژگی هایی که لینوکس برای هر کسی جذاب میکنه قابلیت Multi-user بودنشه یعنی چندین کاربر با دسترسی های مختلف به صورت کاملا جداگانه کارشون رو انجام بدن. شما به عنوان یک ادمین سیستم باید بتوانید از طریق command یوزرها رو مدیریت کنید.

مدیریت یوزر شامل چه چیز هایی میشه؟

تقریبا میشه گفت هر چیزی از ساختن ، آپدیت کردن دسترسی ها تا ساختن گروه  و… توی این مقاله سعی داریم همه این موارد به شما توضیح بدیم.

چطوری گروه هایی که هر یوزر توش هست پیدا کنم؟

این کار خیلی راحت که با کامند groups انجام میشه دقت کنید که اخرش حرف s داره خیلی زیاد پیش میاد که این مورد فراموش میشه . خب اگه میخواید مال خودتون رو چک کنید که فقط کامند group مینویسید.  اگر میخواهید مال یوزر دیگه ای رو چک کنید جلوی کامند اسم یوزر بنویسید مثل پایین.

Groups technet24

اضافه کردن یوزر به گروه 

حتما توجه کنید قبل از این که بخواید یوزری به گروه مورد نظرتون اضافه کنید اون یوزر قبلش بسازید دوتا فلگ خیلی مهم داریم یکیش -a که با حرف کوچیک هم نوشته میشه و مخفف add هستش میگه اینو اضافه بکن خیلی ساده . دومیش -g هست که مخفف گروپ توضیح خاص دیگه ای هم نداره .

# usermod -aG user groupname
# groups groupname

حذف کردن یوز از گروه

این یکی از همشون ساده تره که باید از کامند gpasswd استفاده کنید با فلگ -d به صورت زیر.

# gpasswd -d groupname
# groups groupname

اما اگر کاربر اوبونتو هستید یه کامند دیگه داریم که built-in بوده توی اوبونتو و خواهد بود . که باید به صورت زیر اجراش کنید. می بینید که یکم داستانش متفاوت با کامند قبلی که gpasswd بودش.

# sudo deluser groupname user
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.