آموزش نحوه ی ایجاد DHCP SERVER در UBUNTU و DEBIAN

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) یک پروتکل شبکه است که برای فعال کردن کامپیوترهای میزبان به صورت خودکار آدرس های IP و تنظیمات مربوط به شبکه از یک سرور اختصاص داده می شود. آدرس IP اختصاص یافته توسط سرور DHCP به سرویس گیرنده DHCP بر روی “lease” قرار دارد ، lease time به طور  معمول بسته به اینکه چه مدت یک کامپیوتر کلاینت نیاز به اتصال یا پیکربندی DHCP دارد متفاوت است.

طرز کار DHCP

درتوضیحات زیر، شرح مختصری از نحوه کارکرد DHCP نوشته شده:

هنگامی که یک کلاینت (که برای استفاده از DHCP پیکربندی شده است) و متصل به شبکه است راه اندازی می شود ، یک بسته DHCPDISCOVER را به سرور DHCP ارسال می کند. هنگامی که DHCP سرور بسته DHCPDISCOVER را دریافت می کند، با یک بسته DHCPOFFER پاسخ می دهد. سپس سرویس گیرنده بسته DHCPOFFER را دریافت می کند و یک بسته DHCPREQUEST را به سرور ارسال می کند که نشان می دهد آماده پذیرش اطلاعات پیکربندی شبکه ارائه شده در بسته DHCPOFFER است.

سرانجام، پس از اینکه DHCP سرور DHCPREQUEST را از سرویس گیرنده دریافت می کند، بسته DHCPACK را ارسال می کند که نشان می دهد مشتری اکنون مجاز است از آدرس IP اختصاص یافته به آن، استفاده کند در این مقاله ما به شما نحوه راه اندازی یک سرور DHCP در لینوکس اوبونتو / دبیان را نشان خواهیم داد و تمام دستورات را با دستور sudo اجرا خواهیم کرد تا اجازه دسترسی با کاربر root را به دست آوریم.

تست محیط راه اندازی

ما قصد داریم از محیط تست زیر برای این تنظیم استفاده کنیم.

DHCP Server - Ubuntu 16.04
DHCP Clients - CentOS 7 and Fedora 25

قدم اول: نصب DHCP SERVER در لینوکس اوبونتو

  1. دستور زیر را اجرا کنید تا بسته ی DHCP سرور نصب شود که قبلا با عنوان dhcp3-server شناخته می شد .
$ sudo apt install isc-dhcp-server

2 . بعد از اینکه فرآیند نصب کامل شد، فایل /etc/default/isc-dhcp-server را برای تعریف interface هایی که برای request سرور استفاده می شود را ویرایش کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید DHCPD ، 0eth را  listenکند آن را به صورت زیر تنظیم کنید:

INTERFACES="eth0"

قدم دوم : راه اندازی DHCP SERVER در اوبونتو

  1. فایل اصلی پیکربندی DHCP در /etc/dhcp/dhcp.conf قرار دارد ، شما باید تمام اطلاعات شبکه خود را اینجا اضافه کنید تا به client ها ارسال شود.

 دو نوع حکم در پرونده پیکربندی DHCP وجود دارد:

  • پارامترها – نحوه انجام یک کار را مشخص کنید، چه انجام یک کار، یا چه گزینه های پیکربندی شبکه برای ارسال به مشتری DHCP باشد .
  • اعلان ها – تعریف توپولوژی شبکه، حالت client ها، ارائه آدرس برای مشتریان، و یا اعمال یک گروه از پارامترها به یک گروه از اعلان ها .
  1. اکنون پرونده اصلی پیکربندی را باز کرده و تغییر دهید، گزینه های سرور DHCP خود را تعریف کنید:
$ sudo vi /etc/dhcp/dhcpd.conf

پارامترهای جهانی را در بالای فایل تنظیم کنید، آنها به تمام اعلانات زیر اعمال می شوند (مقادیری را که برای سناریو شما اعمال می شود را مشخص کنید):

option domain-name "tecmint.lan";option domain-name-servers ns1.tecmint.lan, ns2.tecmint.lan;default-lease-time 3600; max-lease-time 7200;authoritative;

حالا یک subnetwork تعریف کنید ، ما آدرس آیپی 192.168.10.0/24 را برای LAN network اختصاص می دهیم (مقادیری را که برای سناریو شما اعمال می شود را مشخص کنید):

subnet 192.168.10.0 netmask 255.255.255.0 {option routers                  192.168.10.1;option subnet-mask              255.255.255.0;option domain-search            "tecmint.lan";option domain-name-servers      192.168.10.1;range   192.168.10.10   192.168.10.100;range   192.168.10.110   192.168.10.200;}

قدم سوم :پیکر بندی Static IP بر روی کلاینت DHCP

  1. برای اختصاص یک آدرس IP ثابت (static) به یک رایانه کلاینت خاص، بخش زیر را که در آن شما لازم است آدرسهای MAC و IP را به صورت ایستا تعیین کنید، اضافه کنید:
host centos-node {hardware ethernet 00:f0:m4:6y:89:0g;fixed-address 192.168.10.105;}host fedora-node {hardware ethernet 00:4g:8h:13:8h:3a;fixed-address 192.168.10.106;}

فایل را ذخیره کنید و ببندید .

  1. بعد سرویس DHCP را برای آن زمان start کنید و آن را برای شروع خودکار از بوت بعدی سیستم فعال کنید:
------------ SystemD ------------ $ sudo systemctl start isc-dhcp-server.service$ sudo systemctl enable isc-dhcp-server.service------------ SysVinit ------------ $ sudo service isc-dhcp-server.service start$ sudo service isc-dhcp-server.service enable
  1. بعد فراموش نکنید که اجازه ی سرویس DHCP ( port 67/UDP) را در فایروال فعال نمایید :
$ sudo ufw allow  67/udp$ sudo ufw reload$ sudo ufw show

قدم چهارم : پیکربندی DHCP Client

  1. در این مرحله، شما می توانید client های خود را پیکربندی کنید تا به طور خودکار آدرس های IP را از سرور DHCP دریافت کنند. به رایانه های کلاینت وارد شوید و پرونده پیکربندی رابط اترنت را به صورت زیر ویرایش کنید (به نام / شماره رابط توجه داشته باشید):
$ sudo vi /etc/network/interfaces

و گزینه های زیر را تعریف کنید:

auto  eth0iface eth0 inet dhcp

فایل را  ذخیره کرده و ببندید و network services را ری استارت نمایید(یا سیستم را ریبوت کنید) :

------------ SystemD ------------ $ sudo systemctl restart networking------------ SysVinit ------------ $ sudo service networking restart

متناوبا، برای اجرای تنظیمات، از GUI روی دستگاه رایانه ای استفاده کنید و به صورت خودکار(DHCP) تنظیم کنید، همانطور که در تصویر زیر (دسکتاپ فدورا 25) نشان داده شده است. در این مرحله، اگر تمام تنظیمات به طور صحیح پیکربندی شده باشند، دستگاه کلاینت شما باید به طور خودکار از سرور DHCP آدرس IP دریافت کند.

70%
Awesome
  • Design
دیدگاه 1
  1. علیرضا says

    با سلام
    احتراما برای استخراج و نمایش پایگاه داده dhcp سوییچ های سیسکو چه نرم افزاری را پیشنهاد می دهید
    “اینجانب از ipam شرکت solarwinds استفاده می گردم که بخاطر مشکل license دیگر نمی توانم ”

    با تشکر فروان

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.