نحوه اضافه کردن ظرفیت دیسک به دیسک گروه VSAN

همانطور که زیربناهای تکنولوژی رشد می کنند ظرفیت ها و عملکرد ما نیز باید متناسب با آن ها رشد کنند. اختصاص دادن ظرفیت ذخیره سازی نوع SAN در محیط VSphere امری عادی و متداول است و ظرفیت ذخیره سازی جدید را می توان در عرض چند دقیقه با LNU های جدید در هاست های ESXi اختصاص داد. زمانی که به مرحله ی تعریف نرم افزاری حافظه در نرم افزاری مانند VMware VSAN می رسید شما یک حافظه فیزیکی یا هاست ESXi به هاست های شاخه ی VSAN برای اضافه کردن ظرفیت موجود در VSAN DataStore اضافه خواهید کرد. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد تا چگونه ظرفیت دیسک را به گروه های VSAN Disk اضافه کنید تا ظرفیت VSAN DataStore  افزایش یابد.

VMware vSAN پلتفرم تعریف نرم افزاری حافظه VMware است که فضای ذخیره سازی امن و بهینه را فراهم می کند. استفاده از VSAN در سرورهای ذخیره سازی اطلاعات می تواند یک پایگاه داده ای بسیار انعطاف پذیر و مناسب برای هر کار مجازی را فراهم بیاورد.

هارد دیسک ها برای اجرای VSAN بسیار مهم هستند. افزایش دادن شاخه های VSAN با افزایش هارد دیسک یا اضافه کردن Disk Group به شاخه های VSAN کار بسیار دشواری نیست و شما می توانید این کار را بصورت آنلاین انجام دهید؛ پس از انجام این کار هارد دیسک یا گروه هارد دیسک ها بلافاصله برای ارائه فضا، بازسازی یا متعادل سازی عملیات در دسترس قرار می گیرند.

چگونه ظرفیت یک دیسک را به گروه دیسک ها یا همان Disk Group در VSAN اضافه کنیم؟

این مرحله تنها در صورتی ضروری است که حالت Claim VSAN دیسک بر روی حالت دستی تنظیم شده باشد. اگر VSAN بر روی حالت اتوماتیک تنظیم شده باشد تمامی ناحیه های خالی حافظه موجود در ESXi هاست را بصورت اتوماتیک نشان می دهد. اگر شما قصد اضافه کردن چندین هارد دیسک را به سرور دارید، به شما توصیه می کنیم تا حالت VSAN را به Manual (دستی) تغیر دهید تا اضافه کردن هارد دیسک به Disk Group های VSAN با سهولت و مدیریت بهتری انجام شود.

پیش نیاز ها برای اضافه کردن حافظه هارد دیسک به VSAN Disk Group :

1- سرور فیزیکی ESXi باید دارای اسلات های خالی و آزاد برای وصل کردن هارد دیسک های جدید باشد.

2- حالت VSAN Claiming باید بر روی Manual (دستی) باشد.

3- هارد دیسک جدید باید همانند هارد دیسک های متصل موجود باشد؛ به عنوان مثال هارد دیسک از نوع SSD یا مغناطیسی باشد. Hybrid VSAN برای هارد دیسک های مغناطیسی و All Flash VSAN برای هارد دیسک های فلش مورد استفاده قرار می گیرد.

4- هارد دیسک جدید نمی تواند دارای پارتیشن باشد و اگر دارای پارتیشن از فرمت های مختلف باشد ما می توانیم آن را از طریق VSphere Web Client حذف کنیم.

در پایین اسکرین شات هایی از دیسک گروپ و هارد دیسک ها در دیسک گروپ وجود دارند. من دقیقا 3 هارد دیسک فلش در هر Disk Group دارم؛ در هر Disk Group یکی از هارد دیسک ها به عنوان حافظه کش استفاده شده است و 2 هارد دیسک دیگر برای ذخیره سازی استفاده شده اند. حداکثر هارد دیسکی که می توان به عنوان Cache در هر Disk Group استفاده کرد یک هارد دیسک است و ما نمی توانیم بیش از یک هارد دیسک برای کش استفاده کنیم.

حداکثر تعداد هارد دیسکی که هر Disk Group به عنوان حافظه ذخیره سازی می پذیرد 7 هارد دیسک است و هر هاست حداکثر 5 Disk Group را پشتیبانی می کند. این یعنی میتوانیم به هر هاست 35 حافظه مغناطیسی به عنوان فضای ذخیره سازی متصل کنیم.

شما می توانید هارد دیسک های متصل به اسلات های (درگاه) سرور را در هاست های ESXi اسکن و مشاهده کنید؛ برای اسکن مجدد مسیر زیر را بپیمایید:

Right the VSAN cluster -> Storage -> Rescan Storage

نحوه اضافه کردن ظرفیت دیسک به دیسک گروه VSAN

اسکن برای دستگاه های ذخیره سازی جدید را انتخاب کنید و برروی OK کلیک کنید.

اسکن مجدد تمام شد و حال من می توانم دستگاه های جدید را ببینم.

برای اضافه کردن هارد دیسک جدید در Disk Group مسیر زیر را بپیمایید:

VSAN Cluster -> Configure -> VSAN -> Disk Management

Disk Group را از شاخه ی ESXi ها انتخاب کنید، حال به Disk Group که می خواهید هارد دیسک را اضافه کنید بروید و برروی علامت اضافه سازی کلیک کنید.

سپس برروی یک یا چند هارد دیسکی که می خواهید اضافه کنید کلیک کنید و پس از آن برروی OK کلیک کنید.

پس از اضافه سازی هارد دیسک به Disk Group، هارد دیسک یا دیسک های اضافه شده در Disk Group شروع به کار می کنند و از آن ها می توان برای ارائه حافظه، بازسازی یا ایجاد تعادل در عملیات استفاده کرد.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.