تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟

فایل‌های تورنت فایل‌های کوچکی هستند که اطلاعات فایل دیگری را که قرار است شما از ‌پروتکل BitTorrent دانلود کنید، در خود جای داده‌اند. این پروتکل بر خلاف HTTP و HTTPS نیازمند یک کاربر یا Client تورنت برای دانلود فایل است. ‌شبکه تورنت شبکه‌ای است که با استفاده از این پروتکل، فایل‌ها را برای دانلود در سراسر جهان و در هر جایی که یک Client تورنت ‌باشد به اشتراک می‌گذارد. بعد و حتی در حین دانلود یک فایل از تورنت، خود شما نیز به بخشی از این شبکه ـ در خصوص آن فایل خاص ـ تبدیل می‌شوید.

تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟
تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟

فایل‌های تورنت و پروتکل BitTorrent
پروتکل BitTorrent پروتکلی است که به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های حجیم و بزرگ را بدون برخورد با مشکل پهنای باند دانلود کنید. ساختار این پروتکل، اجازه ایجاد توقف و مکث در فرایند دانلود را نیز می‌دهد. پروتکل BitTorrent از بیش از یک سرور برای دانلود فایل در سیستم شما استفاده می‌کند. به هر یک از این سرور‌ها یک Peer می‌گویند که دلیل آن ارتباط ‌بین آن‌ها بدون دخالت سرور اصلی است‌ و‌‌ همان گونه که گفته شد، در حالی ‌که شما در حین دانلود ‌فایل هستید، خود نیز بخشی از این سرور و شبکه‌ا‌ید.‌

تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟
تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟

به عبارت دیگر، در حالی ‌که شما مشغول یک دانلود از این پروتکل هستید، شاید درحال آپلود آن نیز برای شخص دیگری که خواهان این فایل است، باشید. حتی پس از پایان دانلود اگر تورنت را از سیستم خود پاک نکنید، ‌یا آن را در حالت Stop قرار ندهید، همچنان به آپلود ‌برای دیگران ادامه می‌دهد؛ به این امر Seeding می‌گویند.

‌مبنای پروتکل BitTorrent بر پایه به اشتراک گذاشتن سیستم‌های گوناگون برای دانلود یک فایل و بنا به فرمول بده و بستان است. وقتی یک فایل مادر تورنت را دانلود می‌کنید، ‌اطلاعات فایل اصلی از جمله جای قرار‌گیری آن، لینک‌های اصلی، متد رمزنگاری ـ اگر وجود داشته باشد ـ و اطلاعاتی مانند آن را دانلود می‌کنید.

وقتی دانلود فایل آغاز می‌شود، درمی‌یابید‌ که در حال دانلود آن از سیستم‌هایی هستید که برخی از آن‌ها خانگی است. بهترین فرمول برای اشتراک فایل ـ بنا بر ایده سازندگان پروتکل BitTorrent ـ حالت ۱: ۱ است؛ یعنی اگر یک فایل را با ‌سیستم دیگران دانلود کرده‌اید، اجازه دهید ‌یک‌ بار در سیستم شما ‌کامل دانلود شود.

تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟
تورنت چیست ؟ چگونه با تورنت دانلود کنیم ؟

مزیت اصلی این سیستم آن است که افراد در آن مشارکت مستقیم و فعال دارند و در نتیجه شبکه سریع‌ گسترش می‌یابد که خروجی آن کاهش چشمگیر میزان استفاده از پهنای باند است. کافی است تصور کنید، ‌قرار بود یک سرور اصلی همه فایل‌ها را در خود جای داده و میلیون‌ها کاربر تورنت از‌‌ همان یک سرور استفاده کنند. قطعاً این سرور به اصطلاح Down می‌شد.

آیا دانلود از تورنت قانونی است؟

پاسخ این پرسش، هم آری است و هم خیر. در واقع بستگی به این دارد که چه چیزی را از تورنت دانلود می‌کنید. ‌روی شبکه تورنت هم فایل‌هایی وجود دارد که کاملاً برای دانلود قانونی هستند و هم فایل‌هایی که دارای حق ثبت و Copyright هستند. از آنجا‌ که تشخیص اینکه چه شخصی فایل‌های بدون مجوز را در شبکه قرار داده، تقریباً غیرممکن است، در نتیجه مسئولیت دانلود فایل‌های با حق ثبت، تنها بر عهده خود شماست.

چگونه می‌توان از تورنت دانلود کرد؟
دانلود از تورنت بسیار ساده است. برای این کار تنها نیاز به یک نرم‌افزار دارید که در واقع یک Client از BitTorrent باشد؛ نرم‌افزارهایی از جمله BitTorrent – اینجا – و uTorrent – اینجا – QbitTorrent – اینجا – و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر همگی Client های BitTorrent هستند. در اینجا می‌توانید فهرست کاملی از Client های تورنت را ببینید.
پس از آن نیاز است که به دنبال فایل مورد نظر خود در شبکه تورنت بگردید. این کار می‌تواند از طریق موتور جستجو‌ گوگل با افزودن پسوند Torrent به انتهای جستجو صورت پذیرد. برخی ‌نرم‌افزارهای Client از جمله QBitTorrent خود مجهز به موتور جستجو‌ ذاتی هستند که کار شما را بسیار ساده می‌کند.

پس از یافتن فایل مربوطه ـ که پسوند. torrent دارد ـ کافی است ‌روی آن دو بار کلیک کنید تا Client ‌‌خودکار اجرا شده و پس از بررسی اطلاعات فایل، آن را دانلود‌ کند.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.