بررسی روش های مختلف ورود به کنسول میکروتیک

راه های مختلفی برای ورود به کنسول میکروتیک وجود دارد:

  • استفاده از درگاه سریال
  • صفحه نمایش و کیبورد
  • Telnet
  • SSH
  • Mac-telnet
  • ترمینال Winbox

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به کنسول از طریق فرآیند Login یا ورود انجام می شود. صفحه ی ورود می تواند شامل اطلاعاتی از قبیل منابع، نسخه ی دموی آپدیت، اطلاعات امنیتی نرم افزار میکروتیک و دسته بندی های پیش فرض باشد. در صورت صحیح بودن اطلاعات ورود، فرآیند ورود به شما اجازه دسترسی و کنترل بخش های مختلف کنسول میکروتیک را می دهد.

پس از ورود به کنسول میکروتیک می توانید به اطلاعات مختلفی از قبیل هشدار ها و پیشنهادات کنسول، آخرین ورود ها به کنسول و توانایی و اندازه ترمینال دسترسی  پیدا کنید و همچنین قادر خواهید بود تا دستورات خود را از طریق خط فرمان اجرا کنید. راحت ترین راه برای خروج و لاگ اوت شدن از کنسول استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl+D است. اگر زمانی که خط فرمان خالی است این دستور را اجرا کنید، بصورت خودکار و سریع از کنسول لاگ اوت خواهید شد.

ویژگی های ورود به کنسول

پس از نسخه ی 3.14 این امکان فراهم شد تا در حین فرآیند ورود بخشی از تنظیمات قابل اعمال باشد. به عنوان مثال شما در حین فرآیند ورود قادرید تا ویژگی های مختلف کنسول را فعال یا غیرفعال کنید. به عنوان مثال، شما در هنگام ورود توانایی فعال یا غیرفعال کردن رنگ کنسول میکروتیک و شناسایی ترمینال را دارید.

برای اجرای دستورات و اعمال تغیرات در حین فرآیند ورود باید تغیرات مورد نظر را پس از یک + بعد از نام کاربری وارد کنید.

login_name ::= user_name [ '+' parameters ]
parameters ::= parameter [ parameters ]
parameter ::= [ number ] 'a'..'z'
number ::= '0'..'9' [ number ]

مثال: admin+c80w رنگ کنسول میکروتیک را غیرفعال کرده و پهنای ترمینال را به 80 تغیر می دهد.

Param Default Implicit Description
“w” auto auto Set terminal width
“h” auto auto Set terminal height
“c” on off disable/enable console colors
“t” on off Do auto detection of terminal capabilities
“e” on off Enables “dumb” terminal mode

 

اطلاعات مختلف قابل مشاهده در زمان ورود به کنسول

بنر

پس از وارد کردن نام کاربری و رمزعبور صحیح بنر میکرو تیک برای شما نمایش داده خواهد شد.

  MMM      MMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMMM    MMMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMM MMMM MMM  III  KKK  KKK  RRRRRR     OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK
  MMM  MM  MMM  III  KKKKK     RRR  RRR  OOO  OOO     TTT     III  KKKKK
  MMM      MMM  III  KKK KKK   RRRRRR    OOO  OOO     TTT     III  KKK KKK
  MMM      MMM  III  KKK  KKK  RRR  RRR   OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK

  MikroTik RouterOS 3.0rc (c) 1999-2007       http://www.mikrotik.com/

البته بنر ورودی می تواند با مواردی که در اینجا نمایش داده شد متفاوت باشد و توسط توزیع کننده دستخوش تغییر شود.

لایسنس ها

پس از اولین ورود به کنسول از شما درخواست می شود تا نرم افزار مربوط به کنسول میکروتیک را نصب کنید که در هنگام نصب قادر به مشاهده ی لایسنس ها و مجوز های اخذ شده خواهید بود.

Do you want to see the software license? [Y/n]:

اگر خواهان مشاهده ی لایسنس ها و مجوز ها هستید باید به سوال بالا جواب Y بدهید و اگر مشاهده ی استاندارد ها و مجوز های کنسول برایتان مهم نیست باید N را تایپ کنید. برای عبور از این سوال و نادیده گرفتنش نیز می توانید از SPACE استفاده کنید. (به یاد داشته باشید که این سوال دیگر از شما پرسیده نخواهد شد)

ارتقاء به نسخه ی اصلی

پس از اولین ورود به روتر صفحه ی پایین برای شما به نمایش در می آید که این پیشنهاد را به شما می دهد تا روتر را ارتقاء نرم افزاری دهید تا از تمامی امکاناتش بهره مند شوید.

UPGRADE NOW FOR FULL SUPPORT—————————-FULL SUPPORT benefits:- receive technical support- one year feature support- one year online upgrades    (avoid re-installation and re-configuring your router)To upgrade, register your license “software ID” on our account server www.mikrotik.com Current installation “software ID”: ABCD-456 Please press “Enter” to continue!

اطلاعات کلید نرم افزار

اگر روتر کلید نرم افزار نداشته باشد به طور خودکار بر روی حالت محدودیت زمانی یا time limited trial قرار می گیرد. این یعنی شما به مدت محدودی قادر خواهید بود که از نرم افزار بصورت آزمایشی استفاده کنید و در صورت نیاز پس از پایان این مدت باید کلید نرم افزار را بخرید. در حالت محدودیت زمانی پس از هر بار ورود به روتر با صفحه ای به شکل زیر رو به رو خواهید شد:

ROUTER HAS NO SOFTWARE KEY—————————-You have 16h58m to configure the router to be remotely accessible,and to enter the key by pasting it in a Telnet window or in Winbox.See www.mikrotik.com/key for more details. Current installation “software ID”: ABCD-456Please press “Enter” to continue!

پس از وارد کردن شماره سریال معتبر یا همان کلید نرم افزار صفحه ای با اطلاعات زیر برایتان به نمایش در می آید:

پست های مرتبط

ROUTER HAS NEW SOFTWARE KEY—————————-Your router has a valid key, but it will become active only after reboot. Router will automatically reboot in a day. === Automatic configuration === Usually after [[netinstall|installation]] or configuration [[reset]] RouterOS will apply [[defaultsettings]], such as an IP address.First login into will show summary of these settings and offer to undo them.This is an example:<pre>The following default configuration has been installed on your router:——————————————————————————-IP address 192.168.88.1/24 is on ether1ether1 is enabled ——————————————————————————-You can type “v” to see the exact commands that are used to add and removethis default configuration, or you can view them later with’/system default-configuration print’ command.To remove this default configuration type “r” or hit any other key to continue.If you are connected using the above IP and you remove it, you will be disconnected.

اطلاعات مختلفی که پس از ورود به روتر قابل مشاهده اند

هشدار های سیستم (روتر)

این قابل توجیه و امکان پذیر است که پس از هر بار ورود به کنسول با مجموعه ای از هشدار های متنی مربوط به تعمیر و ایمن سازی روتر رو به رو شوید.

هشدار برای ورود های خطرناک

کنسول میکروتیک آخرین پیام های ورود را که کاربر وارد شده هنوز ندیده است را نشان می دهد. که صفحه ای به فرم زیر خواهد بود:

dec/10/2007 10:40:06 system,error,critical login failure for user root from 10.0.0.1 via telnetdec/10/2007 10:40:07 system,error,critical login failure for user root from 10.0.0.1 via telnetdec/10/2007 10:40:09 system,error,critical login failure for user test from 10.0.0.1 via telnet

فرمان های سریع

  • [admin@MikroTik] /interface>- این فرمان پیش فرض خط فرمان است و اطلاعاتی مانند نام کاربری و هویت سیستم را نمایش می دهد.
  • [admin@MikroTik] /interface<SAFE>- این فرمان کنسول را در حالت ایمن قرار می دهد.
  • [admin@MikroTik] >>- این فرمان نشان می دهد که HotLock روشن شده است.
  • address: – این فرمان ورودی اضافی درخواست می کند.

کنسول میکروتیک می تواند دستورات مختلفی را در حالت های مختلف اجرا کند. خط فرمان بصورت پیش فرض بصورت زیر است:

[admin@MikroTik] /interface>

فرمان پیش فرض خط فرمان نام کاربری کاربر وارد شده را با @ و نام سیستم را داخل براکت نشان می دهد و زمانی که کنسول در حالت ایمن یا Safe قرار داشته باشد کلمه ی SAFE را نمایش می دهد.

[admin@MikroTik] /interface<SAFE>

اگر حالت Hotlock روشن باشد دستور زیر در پایان اجرای دستور یک ‘>’ زرد رنگ در آخر صفحه ی نمایش نشان می دهد.

[admin@MikroTik] >>

شما می توانید دستورات چند خطی در خط فرمان اجرا کنید و تنها نیاز به این دارید که دستورات مختلف را با بک اسلش یا / از هم جدا کنید تا برای سیستم قابل فهم باشد.

[admin@MikroTik] > {{... :put (\{(\... 1+2)}3

گاهی اوقات دستورات به پاسخ نیاز دارند و کاربر باید به آن ها پاسخ دهد. به عنوان مثال دستور ‘/password’ که به تغیر رمز عبور منجر می شود نیاز به وارد کردن رمز عبور فعلی و رمز عبور جدید دارد.

[admin@MikroTik] > /password old password: ******new password: **********retype new password: **********

80%
Awesome
  • Design
Source Manual:Console login process
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.