بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش دوم

Virtual Dedicated Graphics Acceleration (vDGA)

در حالی که vSGA بر پایه و اساس اشتراک گذاری کار می کند. vDGA به دسکتاپ مجازی ما اجازه می دهد تا به صورت اختصاصی از کارت GPU نصب شده بر روی سرور ESXi استفاده نمایید. این کار سبب می شود دسکتاپ مجازی از لحاظ کارایی گرافیکی در سطح بسیار بالایی قرار بگیرد. با انجام اینکار شما در برنامه هایی مانند CAD بهبود کیفیت و کارایی بالایی را مشاهده کرده و همچنین در این حالت پشتیبانی از DirectX (9, 10, 11) ، OpenGL4.4 و NVIDIA CUDA وجود دارد.

شکل زیر معماری vDGA را نمایش می دهد.

vDGA راهکاری با استفاده از ویژگی VMDirect Path I/O Pass-through است که در بعضی موارد با نام PCI pass-through شناخته می شود. این قابلیت سبب می شود ماشین های مجازی در لایه هایپروایزر عمل path-through را انجام داده و مستقیما به سخت افزار نصب شده بر روی سرور دسترسی داشته باشند. در این حالت سخت افزار مورد استفاده کارت NVIDIA GPU می باشد. یک دسکتاپ مجازی به صورت مستقیم به یک GPU متصل می شود ( یک به یک ) وقتی اینکار را انجام می دهید قابلیت های استفاده از HA، DRS و vMotion  از کار خواهد افتاد.

چه تعداد دسکتاپ مجازی در vDGA پشتیبانی می شود؟

بر خلاف vSGA، که با توجه به مقدار memory موجود بر روی GPU محدود شده است، vDGA بوسیله تعداد GPUهای سخت افزاری  یا کارت های GRID موجود بر روی سرور محدودیت دارد. برای مثال، یک کارت NVIDIA GRID K2 GPU دو عدد GPU بر روی بورد خود دارد، این یعنی تا 4 عدد دسکتاپ می توانیم تخصیص دهیم. بسته به سخت افزار سرور می توانید کارت های بیشتری را اضافه نمایید. هر چه تعداد کارت ها افزایش پیدا کند تعداد کاربرانی که می توانند به دسکتاپ مجازی متصل شوند بیشتر می شود.

کارت های GPU زیر با vDGA سازگاری لازم را دارند:

  • GRID K2 and K2
  • Tesla M60 and M60
  • Quadro 1000M, 3000M, and 5000M
  • Quadro K2000, k2200, K3100M, K4000, K4200, K5000, K5200, and K6000
  • AMD FirePro S7150

[icon type=”vector” icon=”brankic-icon-link” align=”right” size=”28″ icon_color=”#0071c1″ hover_animation=”border_increase” ]برای دریافت آخرین سازگاری های سخت افزاری  به اینجا مراجعه فرمایید.

Virtual GPU

در قسمت قبلی دو مدل متفاوت ارائه گرافیک را توضیح دادیم. کما اینکه در هر دو مورد شاهد یک سری محدودیت ها در هر دو راهکار بودیم. در vSGA تعداد کاربرانی که می توانند از کارت GPU استفاده نمایند قابل افزایش می باشد. البته با توجه به این نکته که درایور تهیه شده مربوط به GPU نصب نمی گردد ممکن است در اجرای بعضی از برنامه ها با مشکل مواجه شویم. اما در vDGA با توجه به نصب درایور پیشنهادی سازنده کارت GPU مشکلات را به حداقل می رسد اما در افزایش کاربران محدودیت داشته و هزینه ها در این روش بالا است. یک دسکتاپ مجازی به همراه کارت گرافیکی GPU اختصاصی از نظر کاربر بسیار عالی می باشد اما هزینه ی آن غیرقابل توجیه است. در این شرایط به دنبال راه حلی می باشیم که هر دو حالت را پوشش داده و مقرون به صرفه باشد. یک راه حل که دید اشتراکی GPU جهت مقیاس پذیری را داشته و همچنین از درایورهای گرافیکی خود کارت استفاده نماید. این راهکار Virtual GPU (vGPU) نامیده می شود و بعنوان بخشی از Horizon 6 از نسخه ی 6.1 عرضه شد.

شکل زیر معماری vGPU را نمایش می دهد.

در این مدل NVIDIA از درایور خود که بر روی VM نصب می شود بهره مند می گردد. دسترسی مستقیم به کارت NVIDIA GRID که بر روی سرور قرار دارد ایجاد می شود. GPU مجازی سازی شده و  time-sliced انجام خواهد شد. برای دسکتاپ های مجازی vGPU فقط در VMware vSphere 6.0 و Horizon View 6.1 به بعد موجود است.

چه تعدادی دسکتاپ مجازی با vGPU پشتیبانی می شود؟

با vGPU، تعداد کاربران، با توجه به دسکتاپ مجازی بر اساس پروفایل های ایجاد شده آنها متفاوت است. جزئیات این پروفایل ها در جدول زیر مشخص شده است و برای شما تعداد کاربران مشخص شده و همچنین تعداد مانیتوری که پشتیبانی می شود توضیح داده شده است. در راهکارهای vDGA و vSGA سخت افزاری را باید انتخاب نماییم که در پشتیبانی VMware باشد. همچنین برنامه های شما باید کنترل شود و مطمئن باشید که این پیکربندی توسط برنامه ها پشتیبانی میگردد. در قسمت بعدی مفصل در مورد Unified Communication  صحبت خواهیم کرد…

تجربه ارائه دسکتاپ بوسیله PCoIP
بررسی پروتکل Blast Extreme
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش اول
بررسی سخت افزارهای گرافیکی در Horizon View – بخش دوم
پشتیبانی از ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) در Horizon View
 توضیحاتی در مورد طراحی و پیاده سازی راهکار Horizon View

GPU مجازیNVIDIA CUDAvGPU چیست؟VMDirect Path I/O Pass-throughVMware HorizonvSGA چیست؟آموزش Horizon Viewسرور esxiکارت GPUمعماری vDGA
Comments (4)
Add Comment
  • حمیدرضا

    بسیار مفید
    فقط من در جایی خونده بودم که برای استفاده از vGPU علاوه بر خرید کارت GRID نیاز به خرید لایسنس هم هست
    آیا این موضوع صحت داره؟
    با توجه به تحریم از سوی انویدیا آیا قابل خرید هست؟
    حدود قیمت لایسنس چقدره؟

  • محمد حسین

    بسیار عالی و کاربردی بود
    ممنون بابت مطالب به روز و عالی شما

  • یوسف

    تشکر

  • jj13

    با سلام
    بسیار عالی ، دمتون گرم
    سلامت ، پرانرژی و با انگیزه باشید.