آموزش نحوه Capture کردن PowerCLI code با استفاده از VMware HTML5 Client Fling

اخیرا من پستی را در سایت VMware PowerCLI راجع به ویژگی جدید آخرین نسخه ی VMware HTML5 web client fling دیده بودم که اجازه capture کردن PowerCLI code از action های شما در vCenter Server را می دهد. در ورژن های قبلی Onyx نامیده میشد ولی طبق نوشته ی وب سایت در آخرین نسخه ی HTML5 web client fling ، “code capture” نام گذاری شده است.
همانطور که میتوانید تصور کنید usecase ها و دلایل بسیار زیادی برای capture کردن فعالیت های vCenter Server در PowerCLI code وجود دارد. یکی از مهم ترین usecase ها اتوماسیون می باشد. ابتدا نگاهی به VMware HTML5 Web Client Fling PowerCLI Code Capture می اندازیم تا ببینیم چگونه میتوانیم آن را راه اندازی کنیم و برای تست کردن، عملیات Capture کردن کدها را انجام می دهیم.

نصب HTML5 Web Client Fling

ما تا کنون یک HTML5 Web Client کامل نداشتیم ) به طور رسمی ما الان از vSphere 6.7 Update 1 استفاده می کنیم) . HTML5 Web Client Fling یک روش عالی برای تست کردن میزان پیشرفت و توسعه یافتگی HTML5 Web Client Fling به عنوان ویژگی‌های جدیدی که اضافه شده بود می باشد. برای دستیابی به HTML5 Web Client، به سادگی می‌توانید به سایت زیر مراجعه کرده و آن را دانلود کنید:

https://labs.vmware.com/flings/vsphere-html5-web-client

fling به شکل یک دستگاه OVA است که میتواند به راحتی در محیط vCenter موجود شما مستقر شود. Fling ها پیش نمایش فنی هستند.آنها برای تولید استفاده نمی شوند . با این وجود شما می توانید برای اهداف آزمایشی و تست کردن ، آن را نصب نمایید. این نرم افزار با کمترین منابع لازم مورد استفاده قرار می‌گیرد :

  • 2 vCPUs
  • 4096 MB memory

بعد از راه اندازی نرم افزار، شما به رابط fami وارد خواهید شد که بر روی پورت 5490 قرار دارد. با یوزر و پسورد پیش فرض زیر login کنید:

  • user: root
  • pass: demova
صفحه ی لاگین VMware web Client Fling

بعد از login، پیکربندی ارتباط بین HTML5 Web Client Fling و vCenter Server را انجام دهید.یک نکته اینکه اشتباهی که من مرتکب شدم را شما انجام ندهید. اولین بار در پیکربندی اعتبار sso خودتان را وارد نکنید چون باعث failedشدن لاگین شما خواهد شد. شما بایستی رمز عبور root خودتان را در vCenter VCSA وارد نمایید.

پیکر بندی sso connection
پیکربندی VMware HTML5 Web Client Appliance شروع به اتصال vCenter می کند

سرور وب vSphere Client ابتدا در دستگاه وب سرویس دهنده VMware HTML5 شروع به کار می کند

 

Capture کردن VMware HTML5 Client Fling Power Cli Code

بعد از initialize کردن vSphere Client Web Server، شما به اینترفیسvCenter که شامل کد های capture شده است منتقل می شوید که متوجه نقطه ی قرمز که اطلاعات حساب شمارا نشان می‌دهد، خواهید شد.

دکمه ثبت جدید با اطلاعات ورود به سیستم در اینترفیس HTML5 ظاهر می شود
ایجاد یک datacenter جدید در vCenterServer
نام گذاری datacenter جدید
کامل شدن فرآیند capture کردن PowerCli code

نتیجه ی کد PowerCLI مشابه زیر خواهد بود :

#—————– Start of code capture —————–

<#
.SYNOPSIS
Gets VI server connection by a given server uuid.
.DESCRIPTION
Gets VI server connection by a given server instance uuid from the default connected VI servers collection.
#>
function Get-VcConnection([string]$VcInstanceUuid) {
$DefaultVIServers | Where-Object {$_.InstanceUuid -eq $vcInstanceUuid}
}
#—————ChildType—————
$_this = Get-View -Id ‘Folder-group-d1’ -Server (Get-VcConnection -VcInstanceUuid ‘e2e21bd8-8e92-4b75-948b-9de6ddb7405e’)
$_this.ChildType
#—————CreateDatacenter—————
$name = ‘TestDC’
$_this = Get-View -Id ‘Folder-group-d1’ -Server (Get-VcConnection -VcInstanceUuid ‘e2e21bd8-8e92-4b75-948b-9de6ddb7405e’)
$_this.CreateDatacenter($name)
#—————– End of code capture —————–

همانطور که احتمالا متوجه شده اید بر اساس نوشته ی kyle ruddy در وب سایت VMware PowerCLI ، کد PowerCLI بر اساس object های ساخته شده و متد های استفاده شده ، کد بسیار سطح پایینی است. به هر حال طبق نوشته وب سایت ،تحقیقات برای ارتقای این کد سطح پایین به PowerCLI cmdlets که ما بیشتر به استفاده از PowerCLI one-liner و نظایر آن عادت داریم در حال انجام است. یک نکته جالب این است که اگرچه این کد یک functional code است ولی ممکن است حتی کمی پیچیده تر از آن باشد که برای اهداف اتوماسیون لازم باشد.

این ها مراحل بسیار خوبی هستند که توسط VMware برای ارائه راه آسان برای دیدن نحوه عملکردهای UI توسط کد PowerCLI ارائه شده و برای اهداف بسیاری از جمله یادگیری برای ایجاد کد برای اتوماسیون و غیره استفاده می شود. شما می توانید کد را از پنجره code generator به ISE مورد علاقه خود برای PowerShell کپی کنید. در پایین، من آن را به ویژوال استودیو کپی کردم و پس از حذف مرکز داده تست کردم و مطابق اتظار پیش رفت . جالبه!!!!!

PowerCLI code کپی شده به visual studio

نسخه ی جدید VMware HTML5 Web Client Fling PowerCLI Code Capture در Fling دارای عملکر عالی برای generate کردن کد PowerCLI از اقدامات مختلف می باشد . راه اندازی fling با استفاده از متدهای OVA از طریق اینترفیس FAMI برروی پورت 5490 بسیار ساده می باشد .

کد تولید شده در سطح نسبتا پایینی است، با این حال، دوباره نقشه ی اشاره شده برای عملکرد که توسط پست های رسمی VMware PowerCLI بیان شده شاید در آینده ویژگی‌ها به PowerCLI cmdlets ارتقا بیابند. این قطعا یک ابزار عالی برای اهداف یادگیری و اتوماسیون در محیط VMware vSphere است. HTML5 web client fling جدید را بررسی کنید وکد های PowerCLI خود را به آسانی تولید کنید.

90%
Awesome
  • Design
دیدگاه 1
  1. رضا says

    بسیار عالی بود ممنونم

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.