بررسی قابلیت Network-Aware DRS در vSphere 6.5

قبل از vSphere 6.5 قابلیت DRS برای توزیع بار ماشین های مجازی بین هاست ها از مقدار CPU و Memory استفاده می‌کرد این روش در بسیاری از سناریوها به خوبی جوابگو بود چون اکثر ماشین های مجازی بیشترین منابع که نیاز داشتند از نوع CPU وMemory  بود اما چون در این روش حجم بار شبکه در نظر گرفته نمی شود ممکن بود ماشین مجازی که نیاز بیشتری به شبکه دارد بر روی هاست ای که شبکه آن استفاده بیشتری می شود روشن شده یا انتقال داده شود. در نسخه 6.5 با توجه به قابلیت Network-Aware DRS حجم بار شبکه هاست و ماشین های مجازی برای توزیع بار در نظر گرفته می شود تا DRS موثرتر از قبل عمل کند.

روش کار Network-Aware DRS

بهنگام توزیع بار یا روشن شدن اولیه ماشین مجازی DRS ابتدا لیست تمامی هاست هایی که ماشین مجازی می‌تواند بر روی آنها اجرا شود را بر اساس میزان استفاده از CPU و Memory به دست می آورد سپس با استفاده از یک روش ابتکاری و بر اساس میزان استفاده شبکه هاست ها و ماشین های مجازی هاستی را به عنوان بهترین هاست برای اجرای ماشین مجازی انتخاب می‌کند این روش باعث می شود تا ماشین مجازی نیاز های شبکه، CPU و Memory را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند.

هدف Network-Aware DRS این است که تضمین کنند هاست بتواند نیازهای CPU و Memory ماشین مجازی را به همراه نیاز شبکه آن برآورده کنند بنابراین برخلاف DRS که کلاستر را بر اساس CPU و Memory متعادل می کنند Network-Aware DRS کلاستر را بر اساس شبکه متعادل نمی‌کنند.این بدین معنی است که با بالا رفتن حجم استفاده شبکه یک ماشین نباید انتظار vMotion برای متعادل‌سازی شبکه هاست ها را داشته باشیم.

جایگذاری اولیه ماشینهای مجازی توسط Network-Aware DRS

DRS برای جایگذاری اولیه ماشین های مجازی به هنگام  روشن شدن از روال زیر استفاده می کنند.

  1. ابتدا لیست تمامی هاست ها براساس محدودیت های اعمال شده در کلاستر، منابع در اختیار و امتیاز آنها گردآوری می‌شود.
  2. سپس از لیست، هاستی که بهترین امتیاز و کمترین استفاده از شبکه را داشته باشد برای روشن شدن ماشین انتخاب می شود.

توزیع بار توسط Network-Aware DRS

DRS برای توزیع بار ماشین های مجازی از روال زیر استفاده می کنند.

  1. در اولین مرحله لیست تمامی پیشنهادهای Migration توسط DRS تولید می شود.
  2. در مرحله دوم پیشنهادهای که در آنها هاست مقصد از نظر شبکه اشباع شده اند حذف می شوند.
  3. در مرحله آخر از لیست باقی مانده پیشنهاد هایی که از لحاظ CPU و Memroy بیشترین توزیع بار را در عین بهبود شبکه هاست مبدا که شبکه آن اشباع  شده است، را اجرا می‌کنند.

آستانه اشباع شبکه هاست

همان طور که قبلا بیان شد DRS از یک مقداربه عنوان آستانه اشباع هاست استفاده می کند مقدار این عدد ۸۰ درصد می‌باشد این بدین معنی که اگر هاستی۸۰ درصد از شبکه خود را استفاده می کند به حالت اشباع رسیده است اگر تمامی هاست های یک کلاستر در حالت اشباع باشند DRS ترجیحا ماشین‌های مجازی که حجم بار شبکه بالایی دارند را انتقال نخواهد داد ولی اگر مجبور به این کار باشد و ماشین های مجازی که حجم بار شبکه بالایی دارند را به هاست اشباع شده انتقال دهد ممکن است کارایی ماشین مجازی کاهش یابد.

مانیتور کردن میزان استفاده از شبکه هاست

در vCenter 6.5 شما می توانید میزان استفاده از شبکه را در تب Monitoring کلاستر توسط vSphere Web Client مشاهده کنید درصد میزان استفاده از شبکه یک هاست متوسط استفاده از تمامی کارت های شبکه فیزیکی هاست می باشد برای مثال اگر هاستی 3 کارت شبکه فیزیکی داشته باشد و حجم بار یکی 90 درصد و حجم بار دو تای دیگرصفر باشد درصد استفاده از شبکه هاست ۳۰ درصد در نظر گرفته می شود.

بررسی سناریو جایگذاری اولین ماشین های مجازی

در این سناریو خواهیم دید که Network-Aware DRS به چه شکلی مانع اجرای ماشین های مجازی به هنگام روشن شدن بر روی هاستی که حجم بار شبکه بالایی دارد را خواهد شد در تصاویر زیر میزان حجم کاری ۴ هاست هم برای CPU و هم برای Memory نمایش داده شده است.

در تصویر زیر هم میزان استفاده از شبکه برای این چهار هاست نمایش داده شده است همانطور که مشخص است میزان استفاده از شبکه هاست 10.152.232.163 بالاتر از بقیه می باشد.

هم اکنون 8 ماشین مجازی با پردازش بالا روشن می کنیم همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید میزان استفاده از پردازنده همه هاست ها به جز هاست 10.152.232.162 بالا رفته و این نشان می‌دهد که DRS مانع اجرای ماشین های مجازی بر روی این هاست شده است.

بررسی سناریوی توزیع بار

در این سناریو خواهیم دید که چگونه Network-Aware DRS از انتقال ماشین های مجازی به هاستی که حجم بار شبکه بالایی دارد جلوگیری می کند. در تصویر زیر میزان استفاده از شبکه برای چهارهاست نمایش داده شده است همانطور که مشاهده می کنید میزان استفاده از شبکه هاست 10.156.232.163 به عدد 82.7 درصد رسیده و در حالت اشباع قرار گرفته است.

دو تصویر زیر هم نمایانگر توزیع بار در کلاستر می باشند همانطور که مشاهده می‌کنید حجم بار CPU در هاست ها به صورت ناعادلانه تقسیم شده است.

برای توزیع بار DRS اقدام به انتقال ماشینهای مجازی بین هاست ها می کند.

پس از انتقال ماشین های مجازی بین هاست ها همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید میزان استفاده از CPU هاستی که شبکه آن اشباع شده بود هیچ تغییری نداشته این نشان می‌دهد که هیج ماشین مجازی جدید به این هاست انتقال داده نشده است.

drsNetwork-Aware DRSvMotionVMwareVspherevSphere 6.5آموزش vSphere 6.5ماشین مجازی
Comments (2)
Add Comment
  • احسان ملکی

    تشکر مهندس

  • علی

    سلام مهندس جان من یه دوره ای رو گذروندم به صورت ویدیو آموزشی ولی توش DRS نبود الان بحث DRS همین بود که شما گفتین؟ یا بازم مطلب داره؟ چون این سایته بحث DRS رو تو ویدیو های جدا ضبط کرده به نظرتون بخرم ؟ ویدیو های تکمیلی رو ؟