استاندارد HEVC در انتقال تصویر

جدیدترین و آخرین استاندارد رمز گذاری تصویر HEVC نام دارد که البته غیر از این نام H.265 هم گفته می شود که استاندارد HEVC به وسیله دو کمپانی استاندارد سازی ITU – T و ISO / IEC معرفی و شناخته شده می باشد .

استاندارد HEVC و اهداف آن

هدف از ارایه استاندارد HEVC تصویر بالا بردن کیفیت در فشرده سازی تصویر می باشد . یا به معنای دیگر راجع به استاندارد HEVC باید بگوییم که تصاویر دوربین مداربسته بالغ بر ۵۰ درصد کاهش BitRate در کیفیت تصاویر دوربین مداربسته می باشد . سازمانITU – T سازنده فشرده ساز های H.263 و H.261 می باشد و سازمان ISO / IEC سازنده ی استاندارد های MPEG – 1 و MPEG – 4 به همراه دو سازمان دیگر استاندارد هایH.262 / MPEG – 2 و H.264 / MPEG – 4 که از طبقه استاندارهای پیشرفته رمز نگاری می باشند استاندارد HEVC را تولید نمودند . ادغام ۲ استانداردی که در بالا ذکر شد یعنی استاندارد HEVC واکنش مستقیم و خارق العاده ای روی ذخیره سازی تصویر دوربین های مداربسته داشته است . در راستای کامل شدن استاندارد HEVC , تلاش های پی در پی باعث شد که در استاندارد HEVC ظرفیت فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته به بیشترین مقدار برسد و سایر موارد دیگر مثل به کاهش از بین رفتن اطلاعات منجر شد . در این عصر تکنولوژی که اگر یک گوشه از این پیشرفت هر روزه را به دوربین مداربسته اختصاص دهیم طبیعتا کیفیت و فناوری در دوربین مداربسته هم هر روزه در حال پیشرفت می باشد پس باید بگوییم که جهت فشرده سازی و رمز نگاری تصاویر دوربین مداربسته در کیفیت های متعدد مثل HD و ۴K و… باید از استاندارد HEVC استفاده نمایید .

طراحی استاندارد HEVC به نحوی می باشد که از جهتی تمامیِ نرم افزار های موجود برای H.264 /MPEG4 را که آدرس دهی شده بودند , پشتیبانی می نماید و از جهتی دیگر استاندارد HEVC بر روی ۲ مورد مهم تاکید دارد : اولین مورد افزایش کیفیت تصویر و دومین مورد بالا بردن نیاز معماری در پردازش تصاویر به صورت موازی .

استاندارد HEVC و فواید استفاده از آن

۱- با استفاده از استاندارد HEVC استفاده کنندگان از سرویس Pay TV می توانند تصاویر با کیفیت بسیار زیاد و با سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه دریافت نمایند . که استاندارد HEVC در مقابل با استاندارد ۴H.264 / MPEG دارای سرعت ۲ برابر و در مقایسه با استاندارد H.262 / MPEG2 سرعت استاندارد HEVC به ۴ برابر می رسد .

لازم به ذکر است که بگوییم استاندارد HEVC سرویس ۴G را برای انتقال تصویر بر روی سرویس های محلی را فعال می سازد . این سرویس تا قبل از استاندارد HEVC بر روی استاندارد های دیگر قابل دسترسی نبودند .

۲- استفاده از استاندارد HEVC پشتیبانی وسیعی در زمینه تصاویر دوربین مداربسته که حرکت در تصویر های آن ها زیاد می باشد را دارا می باشد . کارشناسان فنی در زمینه استاندارد HEVC این عقیده را دارند که پشتیبانی استاندارد HEVC از ۶۰Fps در Progressive Scan نیاز ابتدایی برای برنامه نویسی های مربوط به بازی های کامپیوتری را میسر خواهد نمود . گیرنده های دیجیتال استاندارد HEVC تصویر ۶۰ فریم بر ثانیه بر روی نمایشگر HD با کیفیت ۷۲۰P و ۱۰۸۰P  را پشتیبانی می نماید .

۳- سومین فایده استاندارد HEVC زنده بودن و واضح بودن رنگ ها در تصویر می باشد . و برای دلیل آن هم این است که وجود ۱۰ بیت رنگ در استاندارد HEVC موجب این فرآیند شده است و در مقایسه با استاندارد های قبلی فقط استاندارد HEVC دارای این قابلیت می باشد . لازم به ذکر است که این قابلیت در نمایشگر های UHD هم می باشد .

۴- چهارمین و آخرین فایده استفاده از استاندارد HEVC پشتیبانی از تصویر با تکنولوژی ۴K می باشد .

به نظر شما چه کمبود هایی در کیفیت تصاویر دوربین مداربسته احساس می شود ؟ آیا باز نیاز هست که استاندارد هایی مثل استاندارد HEVC معرفی شوند ؟

H.261HEVC چیست؟استاندارد HEVCرمز گذاری تصویر HEVCکاهش BitRate
Comments (0)
Add Comment