بررسی برخی از ویژگی های ویندوز سرور 2019

مایکروسافت نسخه ی جدید ویندوز سرور vNext Long-Term Servicing Channel (LTSC) را چند مدتی است که معرفی کرده است؛ این نسخه از ویندوز سرور، هم امکانات سیستم های رومیزی را دارد و هم به 18 زبان مختلف در دسترس است و با شما به زبان خودتان سخن می گوید. دو بخش عمده در این ویندوز وجود دارد که می خواهیم شما آن ها را امتحان نمایید و مارا از نتایج مطلع کنید:

  1. نصب در محل
  2. سازگاری برنامه ها

Failover clustering یا دسته بندی بهینه شده

در این نسخه از ویندوز سرور یکی از ویژگی های مدیریت اشتراک فایل یا File Share Witness برای دسته بندی در دسترس قرار گرفته است و همچنین خود File Share Witness با دو پیشرفت جدید همراه شده است. اولین پیشرفت مسدود سازی استفاده از سیستم فایل های توزیع شده است (DFS) که آن ها را مانند یک مکان محدود می کند. اضافه کردن یک File Share Witness به DFS ها می تواند مسائل مربوط به پاکسازی رشته های شما را فراهم بیاورد و این مسئله هرگز پشتیبانی نشده بود.

پیشرفت دوم این است که شما قادر خواهید بود از FSW در سناریو و حالت های مختلف استفاده کنید و این امر قبلا امکان پذیر نبود. Failover clustering باعث می گردد تا شما قادر باشید کلاستر هایتان را از یک دامنه به دامنه ای دیگر منتقل کنید. انتقال کلاستر ها از یک دامنه به دامنه ای دیگر همواره کاری سخت و آزار دهنده بوده است و علت سخت بودن آن این است که شما تا قبل از این برای انتقال یک کلاستر باید آن را از بین می بردید. برای این کار شما باید کلاستر را بسته به نوعش از بین ببرید و دوباره بسازید. در ادامه دو سناریوی مختلف را برایتان آماده کرده ایم تا بهتر متوجه موضوع شوید:

  • کمپانی A کمپانی B را خریداری کرده است و باید تمامی سرور های را به دامنه ی اصلی کمپانی کمپانی A منتقل کند و یک کلاستر یا دسته بندی جدید تعین کند.

کمپانی A تا پیش از این برای انجام این کار می بایست تمامی دسته بندی ها و کلاستر های موجود در سرور های کمپانی B را از بین می برد؛ اما در ویندوز سرور 2019 این امر به روش های دیگری نیز امکان پذیر است. برای انتقال از یک دامنه به دامنه ای دیگر دو فرمان جدید PowerShell به ویندوز سرور اضافه شده است و شما می توانید بدون از بین بردن دسته ها آن ها را منتقل کنید.

Storage Replica

Storage Replica یا SR برای اولین بار در ویندو سرور 2016 منتشر شد و ارتباط همزمان سرور ها و دسته ها را امکان پذیر می کرد. SR در ویندوز سرور 2019 نیز وجود دارد و احتمال از بین رفتن اطلات در سرور را به صفر می رساند. همچنین SR به شما کمک می کند تا از دسته هایتان بدون ایجاد تغیر در آن ها در دو سایت استفاده کنید. Storage Replica در نسخه ی استاندارد ویندوز 2019 در دسترس قرار دارد و تنها در نسخه ی دیتا سنتر موجود نیست. زمانی که شما نسخه ی استاندارد این ویندوز را بر روی سرور نصب کنید این قابلیت برای شما در دسترس قرار می گیرد. SR دارای محدودیت هایی است که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • SR می تواند یک حجم معین را به تعداد نامحدودی تکرار کند تا از پر شدن فضای سرور جلوگیری شود.
  • حجم ها باید به جای تعداد نامحدودی شریک تنها یک شریک داشته باشند.
  • حجم ها حداکثر می توانند 2 ترابایت باشند و نمی توانند هر مقداری را به خود اختصاص دهند .

مایکروسافت در حال دریافت بازخورد ها در رابطه با محدودیت ها و قابلیت های ویندوز سرور در نسخه ی پیش نمایش یا آزمایشی است و پیش از عرضه ی نهایی ممکن است بار ها این ویژگی ها را دستخوش تغیرات کند.

Remote Desktop Session Host

Remote Desktop Session Host یکی از ویژگی های جدید ویندوز سرور 2019 است و باعث می شود تا کاربران بتوانند از طریق آن از برنامه های مبتنی بر ویندوز استفاده کنند یا حتی به محیط ویندوز دسترسی پیدا کنند. با استفاده از این قابلیت کاربران قادر خواهند بود تا از منابع سرور مربوطه و برنامه های مبتنی بر ویندوز استفاده کنند و حتی می توانند به ذخیره ی فایل ها بپردازند. این قابلیت به علت وجود باگ در نسخه های پیشین وجود نداشت اما با رفع مشکلات در ویندوز سرور 2019 ارائه شده است.

نسخه ی بتا رایگان

ویندوز سرور 2019 به 18 زبان و در فرمت ISO منتشر شده است و برای فعال سازی آن در حین نصب باید کد های فعال سازی را داشته باشید. کد هایی که در ادامه ی مطلب قرار داده شده اند از طرف کمپانی مایکروسافت بصورت رسمی ارائه شده اند و شما می توانید با استفاده از آن ها به نصب ویندوز سرور 2019 با تمامی قابلیت ها بپردازید.

Datacenter Edition         6XBNX-4JQGW-QX6QG-74P76-72V67

Standard Edition            MFY9F-XBN2F-TYFMP-CCV49-RMYVH

این کد های فعال سازی تنها زبان انگلیسی را شامل می شوند و تا 2 ژوئیه ی 2018 اعتبار دارند.

ویندوز سرورو اینسایدر در وبسایت مایکروسافت برای همگان قابل دانلود است و هزینه ای بابت دانلود دریافت نمی شود. تمامی امکانات بر روی نسخه ی بتا فعال است و شما می توانید از آن ها استفاده کنید. هدف مایکروسافت از ارائه رایگان آخرین نسل ویندوز سرور تعیین مشکلاتش از طرف کاربران است و در متن اطلاعیه ی این ویندوز اعلام کرده است که همواره می توانید مشکلات این ویندوز را به مایکروسافت اعلام کنید تا در نسخه ی نهایی این مشکلات مرتفع شوند.

شرایط استفاده از Windows server 2019

مایکروسافت اعلام کرده است که استفاده از نسخه ی فعلی (پیش نمایش) ویندوز سرور 2019 برای همه رایگان است و هیچ محدودیتی ندارد. این شرکت تنها اعلام کرده است که نقض قوانین کلی استفاده از ویندوز و برنامه هایش که توضیح داده شده است ممنوع است.

60%
Awesome
  • Design

Windows server 2019آموزش ویندوز سرور 2019ویژگی های ویندوز سرور 2019ویندوز سرورویندوز سرور 2019ویندوز سرور 2019 چیست؟
Comments (1)
Add Comment
  • atash

    سلام لطفا لینک های دانلود ویندوز سرور 2019را قرار دهید باتشکر