مشکل مرگبار Clock در برخی تجهیزات سیسکو !

«شرکت سیسکو سیستمز» (Cisco Systems) شرکت آمریکایی تولیدکنندهٔ تجهیزات شبکه (Network) است که مرکز آن در شهر سن‌خوزه، کالیفرنیا در ناحیه معروف به سیلیکان ولی در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت محصولات مربوط به شبکه و ارتباطات را طراحی می‌کند و با سه نام تجاری مختلف سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک آتلانتا به فروش می‌رساند. شرکت Cisco هشداری را درباره مشکل Clock برخی از تجهیزاتش منتشر کرده است و موجی از نگرانی را در مشتریانش موجب گردید. براساس این هشدار، Clock برخی از تجهیزات شرکت Cisco مشکلی دارد که به مرور زمان کارایی آن کاهش می یابد و سرانجام پس از حدود ۱۸ ماه، فعالیت آن کاملا متوقف می‌شود. پیش بینی می شود پس از ۱۸ ماه به مشکل بر بخورند و تا ۳ سال به اوج خود برسد. در این هنگام دستگاه دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست و حتی boot نخواهد شد. متاسفانه برای این مشکل هیچ راه حلی به جز جایگزینی دستگاه وجود ندارد. سیسکو از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ در جریان این موضوع قرار گرفته است. سیسکو و تامین کننده ی قطعه سخت در تلاش هستند که منشا ایراد را پیدا کرده و راهکارهایی برای کاهش خسارت به مشتریان بیابند.

طبق اعلام Cisco ، این قطعه توسط شرکت ثالث دیگری تولیده شده که Cisco از ذکر نام آن پرهیز کرده است . همچنین اشاره شده است که سایر شرکت ها نیز از این اجزا در محصولات خود استفاده می کنند و در نتیجه احتمالا دستگاههای شرکت های دیگر نیز با این مشکل مواجه خواهند شد. مشتریانی که هنوز از خدمات پس از فروش و پشتیبانی Cisco بهره مند هستند، امکان تعویض رایگان این تجهیزات را دارند. سیسکو برای حمایت از Partner و مشتریانش، قرار است دستگاه هایی که زیر Warranty هستند یا هرگونه سرویس و قراردادی برای آنها از تاریخ November 16, 2016 وجود دارد را جایگزین نماید. طبیعی است در طراحی هایی که معیار Redundancy در نظر گرفته شده است، به احتمال بسیار جایگزینی تجهیزات بدون قطعی و بروز مشکل جدی صورت خواهد پذیرفت. با بروز این مشکل، نظریه بسیاری از متخصصین درباره پرهیز از وابستگی به یک فروشنده مشخص یا پدیده Vendor Lock-in بیش از پیش خود نمایی می کند. به عبارتی دیگر هنگامی که در یک شبکه همه تجهیزات از یک فروشنده خاص تامین شده باشد در چنین شرایطی چالش های بسیار جدی را موجب می گردد. تجهیزات مختلفی چون ISR4300، برخی مدل‌های Nexus 9000 و همچنین مدل‌هایی از سری ASA این مشکل را دارند.

لیست کامل این تجهیزات در دسته بندی های مختلف عبارت است از:

تجهیزات Optical networking

  • Network Convergence System (NCS)1K-CNTLR

روتر ها

  • Network Convergence System (NCS) 5500 Line Card
  • IR809/IR829 Industrial Integrated Services Routers
  • ISR4331, ISR4321, ISR4351 ,UCS-E120(server module)

تجهیزات امنیتی

  • ASA 5506, ASA 5506W, ASA 5506H, ASA 5508, ASA 5516
  • Cisco ISA3000 Industrial Security Appliance
  • Meraki MX 84

سوییچ ها

  • Nexus 9000 Series N9K-C9504-FM-E/N9K-C9508-FM-E/N9K-X9732C-EX
  • Meraki MS350 Series

علیرغم سکوت سایر فروشندگان و همچنین امتناع Cisco از ذکر نام و منشا مشکل پیش آمده، متخصصان بر این باورند که تراشه های Atom C2000 شرکت Intel علت اصلی بروز این مشکل هستند. همچنین به نظر می رسد طبق توافق NDA بین Intel و مشتریانش، هیچ یک از فروشندگان نام Intel را به عنوان مقصر اصلی ذکر نکنند. متخصصین بر این باورند که طبق اظهارات Intel، اشکالی که در تراشه های خانواده Atom C2000 وجود دارد موجب می گردد خروجی های clock آن به طور کامل از کار بیفتد. این خروجی ها Low Pin Count bus clock outputs نامیده می شود و شامل LPC_CLKOUT0 و LPC_CLKOUT1 است. گزارشهای متعددی منتشر شده است که Intel از پاسخگویی به جزییات مشکل امتناع ورزیده است. متخصصان معتقدند تراشه های زیر احتمالا همگی به این مشکل دچارند:

  • C2308, C2338, C2350, C2358, C2508, C2518, C2530, C2538, C2550, C2558, C2718, C2730, C2738, C2750, C2758.

به عبارتی همه تجهیزاتی که از این تراشه ها استفاده کرده باشند احتمالا به این مشکل دچار هستند. تراشه های Atom C2000 به دلیل ویژگی های خاص خود یکی از پر کاربرد ترین تراشه های SOC در انواع محصولات است و به همین دلیل به نظر نمی رسد بتوان تعداد مشخصی از فروشندگان و مدلهای تجهیزات آن ها را تعیین نمود. علاوه بر Cisco از سایر فروشندگان که از این تراشه ها استفاده کرده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Asrock, Aaeon, HP, Infortrend, Lanner, NEC, Newisys, Netgate, Netgear, Qnap, Quanta, Synology, Supermicro, ZNYX Networks,…

در محصولات تعدادی از فروشندگان فوق این مشکل مشاهده شده است. تراشه های Atom_C2000 با هدف استفاده در تجهیزات شبکه، سیستم های ذخیره سازی، انواع Microserver ها و حتی سیستم های X86 با توان مصرفی پایین از جمله serverها، طراحی شده است و به احتمال بسیار لیست فروشندگان و تجهیزات مرتبط گسترده است. شرکت Juniper نیز احتمال بروز این مشکل در برخی از محصولات خود را همچون Cisco تایید کرد. متخصصین بر این باورند که ۱۳ محصول شرکت Juniper شامل سوییچ ها، روترها و موارد دیگری احتمالا با این مشکل مواجه اند.

این لیست از محصولات Juniper شامل موارد زیر می شود:

  • MPC7E 10G، MPC7E (multi rate)، MX2K-MPC8E، EX 920 Ethernet switches، PTX3000 integrated photonic line card

شرکت های Avaya ، Arista و Brocade تایید کردند که از قطعه منشا مشکل در محصولاتشان استفاده نکردند. شرکت های HPE، Dell و Extreme نیز هنوز پاسخ و واکنشی نشان نداده اند. با وجود اینکه تمامی محصولات سیسکو با این قطعه ی معیوب بدون مشکل در حال کار کردن هستند، سیسکو برای مشتریانی که در زمان گارانتی و به صورت Proactive اقدام می کنند دستگاه جایگزین ارسال خواهد کرد.

دیدگاه 1
  1. ak200536 says

    با سلام و تشکر
    آیا راهی وجود دارد که با داشتن سریال یا part number دستگاه خاصی بتوانیم بررسی کنیم که این مشکل برای آن دستگاه وجود دارد؟
    مثلا برای UCS ها یا FI ها یا سویچ های Nexus

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.