طراحی عظیم ترین دیتا سنتر جهان در فیورد نروژ

اگر بخواهید یک دیتا سنتر عظیم راه اندازی کنید مطمئنا اولین انتخاب شما ساختمانی در میان یک شهر کوچک نخواهد بود، اما شرکتی به نام Kolos برای ساخت یک مرکز داده ای عظیم از چنین مکانی استفاده کرده است. این شرکت که برای ساخت دیتا سنتر عظیم خود شهر بالانژن نروژ را انتخاب کرده اعلام کرده است که هدفش رسیدن به ظرفیت 1 گیگاوات است و این یعنی در صورت تحقق این هدف دیتا سنتر این شرکت به عظیم ترین دیتا سنتر سطح جهان تبدیل خواهد شد.

ما با مدیران شرکت کولوس در مورد طراحی پروژه و نحوه ی ایجاد این دیتا سنتر در مکانی غیر معمول صحبت کردیم و در پاسخ شنیدیم:

درست است که استفاده از چنین مکان هایی برای ایجاد دیتا سنتر نا متعارف است اما بیشتر قابلیت های کلیدی برای ساخت دیتا سنتر را دربر می گیرد و ما در حال برنامه ریزی برای استفاده از طراحی های نوآورانه هستیم تا کاستی ها را به حداقل برسانیم.

این دیتا سنتر انرژی مصرفی خود را از سیستم هیدروالکتریکی که در نزدیکی اش قرار دارد خواهد گرفت و از آنجایی که در منطقه ی بادخیزی قرار گرفته است از انرژی باد نیز برای تامین انرژی مورد نیازش استفاده خواهد کرد. این دیتا سنتر انرژی زیادی مصرف خواهد کرد و در بهترین منطقه برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر قرار دارد. این درحالیست که کشور های شمالی اروپا در حال افزایش میزان بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر هستند و برنامه ریزی کرده اند تا سال 2030 میزان توان تولیدی از انرژی های تجدید پذیر را از 5 ترا وات به 27 ترا وات برسانند و همچنان میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. از آنجایی که انرژی بصورت محلی تولید می شود با میزان تلفات کمتری در پروسه ی انتقال مواجه خواهد شد. مدیر عامل شرکت Kolos در مورد این منطقه می گوید: اینجا مکانی است در مثلث منابع انرژی و این یعنی هرقدر میزان انرژی مورد نیاز افزایش یابد مشکلی رخ نخواهد داد.

انرژی مصرفی

قیمت انرژی برای شرکت هایی که بار محاسباتی سنگینی دارند بسیار مهم است و یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب مکان احداث این دست شرکت هاست. مدیر شرکت کولوس در این مورد می گوید: انرژی مصرفی پردازش های سنگین بسیار تعیین کننده و مهم است.

ارتباطات نیز از مشکلات این منطقه و دیتا سنتر بزرگ کولوس نیست و خطوط فیبری سوئد امکان ارتباط با سایر مناطق را در بالانژن فراهم کرده است. مدیر شرکت کولوس می گوید که بالانژن به هفت خط فیبری تیره دسترسی دارد که اتصالی با سرعت 32ms با نقاط اصلی اروپا در آمستردام را فراهم می کند.

طراحی ترکیبی

اکثر دیتا سنتر های عظیم در خارج از شهر ها و در مکان هایی دور قرار دارند اما دیتا سنتر کولوس خود قرار است به یکی از ویژگی های شهرش تبدیل شود. محل ساخت ساختمان این دیتا سنتر در اطراف معدنی در پشت این شهر قرار دارد که به تازگی بسته شده است و این دیتا سنتر قرار است به زیبا سازی اسکله ی این شهر کمک کند و بخشی از راه حل باشد. این دیتا سنتر از سایر ساختمان های شهر متفاوت نخواهد بود و با سایر ساختمان ها ترکیب خواهد شد و معمار آن در این شهر چند ساختمان دیگر نیز ساخته است.

 طراحی عظیم ترین دیتا سنتر جهان در فیورد نروژ این دیتا سنتر به گونه ای طراحی شده است که از خروج صدا از ساختمان جلوگیری می شود. این اولین دیتا سنتری خواهد که به ساختمان مدیریت متصل است. همچنین این دیتا سنتر از امنیت خوبی برخوردار است و 3 طرف آن به آب محدود است و در هر گوشه از آن یک گیت امنیتی وجود دارد.

ساخت و ساز

با این که دیتا سنتر کولوس پروژه ی کوچکی نیست اما مدیران این شرکت اعلام کرده اند که این دیتا سنتر در 11 ماه قابل ساخت است و مشتریان اولیه ی این دیتا سنتر می توانند تا پایان سال 2018 برای بازدید از آن به بالانژن بروند. رابینسون پیش بینی کرده است که دو ساختمان اول تا 18 الی 20 ماه آینده ساخته و آماده ی خدمت رسانی شوند. فاز دوم ساخت و ساز های این دیتا سنتر در 6 ماه آینده آغاز خواهد شد. فاز اول ساخت دیتا سنتر بسرعت به پایان خواهد رسید و این بدان معنی است که در این فاز دیتا سنتر شروع به کار خواهد کرد و در فاز های بعدی توسعه خواهد یافت.

طراحی این دیتا سنتر بسیار انعطاف پذیر است و هر ساختمان آن با ظرفیت 30MW ساخته خواهد شد که هر ساختمان به بخش هایی با ظرفیت 6.6KW تقسیم خواهد شد. البته ماژول های DC دارای گنجایش اضافی هستند و هر بخش از سیستم خنک کننده ی 21KW استفاده می کند.

خنک کننده رایگان برای اطمینان از PUE کم

ماژول های این دیتا سنتر برای آب و هوای نروژ ساخته شده اند و ضد آب هستند. آب و هوای این بخش از نروژ واقعا برای دیتا سنتر ایده آل است و دمای هوا در فلات های اطراف بالانژن به ندرت از 10 درجه ی سلسیوس تجاوز می کند. دمای متوسط فلات های اطراف بالانژن در طول سال 3.5 درجه سلسیوس است و در گذر زمان و فصل های مختلف تغیرات دمایی کمی به خود می بیند. مدیر شرکت Lillebo در این مورد می گوید:

ما قادر خواهیم بود به شما PUE کامل و بی نقص ارائه دهیم و این کار را نمی توان در همه جای دنیا انجام داد. اگر ما در هر تابستان چند روز با دمای بیشتر از 20 درجه داشته باشیم برای ما یک تابستان ایده آل خواهد بود.

بالانژن در ارتفاع خوبی از سطح دریا قرار دارد و این یعنی رطوبت در آن ناحیه کم است و مشکلی برای دیتا سنتر ایجاد نخواهد کرد. این شهر کوچک به علت بسته شدن معدن بیش از نیمی از جمعیت خود را از دست داده است اما هنوز هم به علت وجود یک پایگاه ناتو و یک دانشکده فنی بزرگ می تواند منبع کارکنان واجد شرایط باشد. همچنین این شهر از فرودگاه و شهر های بزرگ دور نیست.

ترکیبی از انرژی در دسترس و ارزان قیمت، آب و هوای مناسب و ارتباطات مناسب کشور نروژ و همسایه هایش را به یکی از بهترین مکان ها برای ایجاد دیتا سنتر تبذیل کرده است (به گفته ی فیسبوک، گوگل و اپل). این منطقه پر از کوه و زمین ها ناهموار است اما ساخت یک دیتا سنتر عظیم در آن می تواند الهام بخش سایر سازندگان باشد و این منطقه را به مرکز دیتا سنتر ها تبدیل کند.

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.