آموزش نحوه نصب و راه اندازی VMware NSX-T Manager Unified Appliance

در ابتدا مقایسه ای بین دو نسخه NSX-V و NSX-T داشته باشیم. NSX-T قطعا به نظر می‌رسد یک نقشه راه VMware از سری NSX است و احتمالا در آینده ادغامی بین این دو محصول بوجود خواهد آمد. با این حال هم اکنون این دو نسخه تفاوت هایی با یکدیگر دارند به صورتی که NSX-T یک نسخه چند hypervisor محسوب شده که برخلاف نسخه NSX-V نیازی به vCenter Server ندارد. NSX-V تنها نسخه ای از VMware است که این گونه می باشد. بدون شک اگرچه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد، شباهت هایی را هم می توان نام برد. در این مطلب ما می خواهیم به اولین هسته اصلی نصب VMware NSX-T اشاره کنیم که به عنوان NSX-T Manager شناخته می شود.

برخلاف دانلود NSX-V، هنگامی که شما NSX-T از VMware را دانلود می کنید، قطعا شاهد دردسترس بودن NSX-T Data Center Unified Appliance هستید اما این دقیقا چیست؟ NSX-T Data Center Unified Appliance یک Appliance است که برای نصب NSX-T به کار گرفته می شود. این مورد شامل توانایی استقرار Appliance در نقش NSX Manager بوده که برای مدیریت خدمات ابری به کار گرفته می شود.

آموزش نحوه نصب VMware NSX-T Manager appliance

NSX-T Manager اولین نقش NSX-T environment را ایفا می کند. این شامل رابط کاربری گرافیکی و دسترسی رابط برنامه نویسی REST بوده که باید به آن توجه داشت. حتی این امر اجازه می دهد تا NSX-T Data Center به صورتی نظارت و پیکربندی پیدا کند. NSX-T Manager برای ایجاد چنین اجزایی به عنوان سوئیچ مناسب برای روترها و فایروال ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما چند مورد را باید درباره  NSX-T Manager مطرح کرد:

  • این سیستم یک ابزار مدیریتی برای NSX-T است.
  • شما فقط می توانید یک نمونه NSX-T manager را اجرا کنید.
  • در vSphere شما می توانید از vSphere HA برای اطمینان از دردسترس بودن NSX-T Manager استفاده کنید.

در این دستورالعمل ما می خواهیم  NSX-T Unified Appliance را در نقش NSX Manager راه اندازی یا نصب کنیم. نقش خاصی که باید آن را اجرا کنید همان NSX Manager است که در طی سفارشی سازی الگو و در جریان فرآیند استقرار دستگاه OVA معین خواهد شد. اما در این بین پرسشی به وجود می آید که الزامات Unified appliance چیست؟ در ادامه لیست پیشنیاز های NSX Manager را مشاهده خواهید کرد:

  • NSX Manager Small VM، حافظه رم 8 گیگابایتی ، پردازنده دو هسته ای ، حافظه داخلی 200 گیگابایتی، نسخه سخت افزاری VM 10 یا بیشتر
  • NSX Manager Medium VM، حافظه رم 16 گیگابایتی ، پردازنده 4 هسته ای ، حافظه داخلی 201 گیگابایتی، نسخه سخت افزاری VM 11 یا بیشتر
  • NSX Manager Medium Large VM، حافظه رم 24 گیگابایتی ، پردازنده 6 هسته ای ، حافظه داخلی 202 گیگابایتی، نسخه سخت افزاری VM 12 یا بیشتر
  • NSX Manager Large  VM، حافظه رم 32 گیگابایتی ، پردازنده 8 هسته ای ، حافظه داخلی 203 گیگابایتی، نسخه سخت افزاری VM 13 یا بیشتر
  • NSX Manager Extra Large  VM، حافظه رم 48 گیگابایتی ، پردازنده 12 هسته ای ، حافظه داخلی 204 گیگابایتی، نسخه سخت افزاری VM 14 یا بیشتر
جزئیات دانلود VMware NSX-T Manager که شامل حجم و ورژن استفاده شده در این آموزش به شرح زیر است:

برای نصب و راه اندازی NSX-T unified appliance از یک OVA appliance استاندارد استفاده می کنیم.

1- نام پوشه ای برای NSX-T unified appliance انتخاب می کنیم.

2- در این قسمت محلی که می خواهیم NSX-T unified appliance در آن قرار گیرد را انتخاب کنیم.

پست های مرتبط

3- در صفحه بازبینی جزئیات، شما می توانید حجم دیسک را در صورت کم یا بالا بودن به خوبی مشاهده کنید.

4- همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، deployment configuration اجازه می دهد تا بتوانید ظرفیت مورد نیاز appliance و منابع اختصاص یافته به VM را انتخاب کنیم.

5- نوع ذخیره سازی برای NSX-T unified appliance را انتخاب کنید.

6- پیکربندی اتصال گروه پورت شبکه (network port group)

7-در صفحه Customize template یا همان صفحه الگو سفارشی پیکربندی باید به تنظیم گذره واژه تمامی بخش ها پرداخت. این شامل حساب root و مجوز CLI admin می شود.

8- در مرحله هشتم، Customize Template یکی از گزینه های پیکربندی Rolename محسوب می شود. در این بخش می توانید نقش NSX-T را مشخص کنید و ما NSX-T Manager را انتخاب می کنیم.

9-NSX-T Manager برای تنظیمات پیکربندی نشده است.

10-پس از راه اندازی کامل فرآیند NSX-T Manager ، شما در نهایت می توانید به رابط کاربری وب وارد شده و ارائه اطلاعاتی چون گذرواژه و سایر موارد دیگر را مشاهده کنید. جهت ورود در ابتدا شما باید مجوز EULA را بپذیرید.

11-رابط کاربری NSX-T Manager بسیار زیباست و از رابط HTML 5 بهره می گیرد. من واقعا طراحی این رابط کاربری را دوست دارم. شما تمام منوهای سمت چپ را می توانید به صورت پاپ اوت مشاهده کنید.

12- باتوجه به نمای کلی داشبورد، تمامی تنظیمات مربوط به NSX-T قابل مشاهده است.

13- داشبورد نمای عالی برای شروع کار با تنظیمات NSX-T دارد. این صفحه اساسا شما را از طریق دستورالعمل به مراحل بعدی NSX-T solution هدایت می کند.

نتیجه گیری

NSX-T unified appliance یک محصول یکپارچه است که می تواند اجزای چندین NSX-T را به صورت OVA در خود جای دهد. این شامل NSX Manager, Policy Manager و Cloud Service Manager می شود. همانطور که در این مطلب مشاهده کردید، فرآیند نصب VMware NSX-T Manager Unified Appliance بسیار آسان است.

100%
Awesome
  • Design
4 دیدگاه
  1. یوسف says

    جالب بود

  2. کاربر says

    وضعیت لایسنس این نرم افزار چی میشه آیا بدون لایسنس هست یا نه

    1. technet24 says

      سلام
      نیاز به لایسنس دارین.
      این لینک بررسی کنید: http://virtualbrigade.com/vmware-nsx-t-licensing-and-features/

  3. younes says

    سلام و وقت بخیر ممنون می شم اگر توضیح کوچکی فرق بین nsx-t و nsx 6.4.5 بدین و اینکه کدام بهتر است؟!!

دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.