میکروتیک – راه اندازی اولیه

پس از نصب نرم افزار RouterOS یا روشن کردن روتر برای اولین بار با روش های مختلفی که می توانید بوسیله ی آن ها به روتر متصل شوید مواجه خواهید شد:

  • دسترسی توسط اینترفیس خط فرمان یا Command Line Interface با استفاده از Telnet، SSH، کابل Serial یا حتی کیبورد یا صفحه نمایش در صورت وجود کارت گرافیکی در روتر شما
  • دسترسی از طریق GUI های مبتنی بر وب
  • استفاده از ابزار دسته بندی WinBox (برنامه ی مبتنی بر ویندوز)

هر روتر بصورت پیش فرض یک پیکر بندی از پیش تعین شده از طرف کارخانه با IP آدرس 192.168.88.1/24 روی پورت ether1 دارد. نام کاربری برای دسترسی به تنظیمات روتر از طریق آی پی بالا admin است و رمزی برای آن تعیین نشده است. پیشنهاد ما این است که پس از اولین ورود به روتر، حساب کاربری جدیدی ایجاد کنید و حساب کاربری پیش فرض را حذف کنید. جهت دانلود آخرین نسخه میکروتیک RouterOS کرک شده به این لینک  قرار داده شده مراجه کنید.

پیکربندی های موجود بر روی یک روتر به مدل روتر بستگی دارد. اکثر مدل های روتر دارای پیکربندی ether1 به عنوان پیکربندی پیش فرض برای پورت WAN هستند و زمانی که فایروال این پورت فعال باشد، از هرگونه ارتباط خارجی با روتر جلوگیری می کند. در لینک زیر می توانید لیست مدل های مختلف روتر ها و پیکربندی پیش فرض آن ها را مشاهده کنید.

https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Securing_Your_Router

WinBox

وین باکس ابزار پیکربندی است که از طریق مک آدرس و آی پی به روتر متصل می شود. برای دانلود آخرین نسخه ی WinBox می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

https://mikrotik.com/download

برای استفاده از WinBox باید آن را اجرا کنید و از قسمت […] به لیست روتر های مجود دسترسی پیدا کنید. زمانی که وین باکس را اجرا کنید، این برنامه تمامی روتر های موجود در شبکه را به نمایش در می آورد و شما برای اتصال به آن ها باید بر روی Mac آدرس دلخواه کلیک کنید و سپس گزینه ی Conect را بزنید.

اگر از آخرین نسخه از WinBox استفاده کنید این برنامه پس از اولین اتصال به روتر سعی خواهد کرد پلاگین ها را از سوی روتر بارگیری کند. توجه داشته باشید که این امر زمان زیادی نیاز ندارد و اگر WinBox از طریق پروتکل مک متصل به روتر شده باشد، حدود چند ثانیه زمان نیاز دارد تا پلاگین ها را بارگیری کند. پس از اتصال به روتر و بارگیری پلاگین ها صفحه ی اصلی WinBox برای شما به نمایش در می آید:

اگر WinBox هیچ روتری را نیافت تا به آن متصل شوید، اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شما از طریق کابل اترنت بصورت مستقیم به روتر متصل شده است و Mac Connection در Layer2 فعال است و کار می کند و حتی ممکن است به روتری بدون پیکربندی IP آدرس متصل شود. استفاده از مک آدرس یک اتصال پایدار و دائمی را برای شما پدید نمی آورد و عاقلانه است که از یک شبکه واقعی استفاده کنید. اتصال از طریق مک تنها برای پیگربندی اولیه عاقلانه است.

QuickSet و WebFig

اگر شما یک روتر با پیکر بندی پیش فرض دارید، IP آدرس روتر می تواند برای اتصال به وب اینترفیس مورد استفاده قرار بگیرد. اولین صفحه ای که شما در وب اینترفیس مشاهده خواهید کرد QuickSet است که شما با استفاده از آن قادر خواهید بود تا تنظیمات اولیه روترتان را اعمال کنید و همچنین حساب کاربری تازه ای ایجاد کنید.

اگر به تنظیمات پیشرفته تری نیاز داشتید، می توانید روی WebFig کلیک کنید.

CLI

اینترفیس خط فرمان یا Command Line Interface (CLI) اجازه ایجاد تغیرات در روتر را با استفاده از فرمان نوشتاری می دهد. از آنجایی که دستورات زیادی برای خط فرمان وجود دارد، این دستورات با توجه به سطح کاریشان دسته بندی شده اند.

در پایین چند راه مختلف برای دسترسی به CLI آورده شده است:

  • از طریق ترمینال منو WinBox
  • Telnet
  • SSH
  • کابل سریال

کابل سریال

اگر دستگاه شما دارای پورت سریال باشد شما می توانید تا با استفاده از کابل کنسول یا کابل Null مودم به کنسول پورت روتر متصل شوید و دستورات زیر را در خط فرمان اجرا کنید: (این فرمان ها در تمامی روتر ها یکسان است و تنها در مدل 230 متفاوت است)

115200bit/s, 8 data bits, 1 stop bit, no parity, flow control=none by default.

برای روتر مدل 230 باید از فرمان زیر استفاده کنید:

9600bit/s, 8 data bits, 1 stop bit, no parity, hardware (RTS/CTS) flow control by default.

اگر تمامی پارامتر ها درست باشد شما قادر به مشاهده ی صفحه ورود خواهید بود و می توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد روتر شوید:

MikroTik Login: 

  MMM      MMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMMM    MMMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMM MMMM MMM  III  KKK  KKK  RRRRRR     OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK
  MMM  MM  MMM  III  KKKKK     RRR  RRR  OOO  OOO     TTT     III  KKKKK
  MMM      MMM  III  KKK KKK   RRRRRR    OOO  OOO     TTT     III  KKK KKK
  MMM      MMM  III  KKK  KKK  RRR  RRR   OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK

  MikroTik RouterOS 4.15 (c) 1999-2018       http://www.mikrotik.com/


[admin@MikroTik] >

مانیتور و صفحه کلید

اگر دستگاه شما دارای یک کارت گرافیک (به عنوان مثال PC معمولی) است، شما می توانید به کمک یک مانیتور اتفاقات در حال رخ دادن را مشاهده کنید. شما باید با صفحه ی ورودی به شکل زیر مواجه شوید:

MikroTik v3.16
Login:

برای ورود از نام کاربری admin استفاده کنید و از آنجایی که رمز عبوری وجود ندارد گزینه ی Enter را بزنید.

  MMM      MMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMMM    MMMM       KKK                          TTTTTTTTTTT      KKK
  MMM MMMM MMM  III  KKK  KKK  RRRRRR     OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK
  MMM  MM  MMM  III  KKKKK     RRR  RRR  OOO  OOO     TTT     III  KKKKK
  MMM      MMM  III  KKK KKK   RRRRRR    OOO  OOO     TTT     III  KKK KKK
  MMM      MMM  III  KKK  KKK  RRR  RRR   OOOOOO      TTT     III  KKK  KKK 

  MikroTik RouterOS 3.16 (c) 2008       http://www.mikrotik.com/


Terminal ansi detected, using single line input mode
[admin@router] >
80%
Awesome
  • Design
Source wiki.mikrotik.com
دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.